Beiuş-Brad, serpentine printre nori

Beiuş-Brad, serpentine printre nori
Una dintre cele mai proaste şosele din Transilvania străbate un peisaj montan feeric.

O şosea uitată de autoritătile din Bihor şi Arad uneşte „tările" din partea vestică a Apusenilor, deschizând privelişti fabuloase, dinspre câmpie spre muntii împăduriti.

DN 76 străbate Ţara Beiuşului, pentru a se ridica în serpentine spre cumpăna apelor dintre Crişul Negru şi Crişul Alb, apoi coboară la fel de sinuos spre Tinutul Hălmagiului, pe care îl traversează la înăltime spre părtile motilor crişeni, cu aşezarea lor cea mai de seamă, oraşul Brad. Un drum din clasa „scenic road", care are tot ce îi trebuie pentru a fi considerat printre cele mai frumoase din Transilvania.
Şoseaua ruptă, crăpată şi zbârcită care uneşte Oradea cu Beiuşul se lasă repede uitată în apropiere de Sudrigiu, unde versantii vestici ai Parcului Natural Apuseni se dezvăluie, dincolo de o o portiune largă de câmpie. Într-o zi cu vreme încruntată, poate fi văzută la treabă fabrica de nori: fuioare groase de ceturi se ridică dinspre păduri spre cerul întunecat, unind orizontul cu pământul.


Mai departe, de la Criştioru de Jos, încep serpentinele. Una după alta, curbele strânse se strecoară prin pădure, din ce în ce mai sus, până la limita dintre judetele Bihor şi Arad, unde se găseşte şi cumpăna apelor dintre cele două Crişuri, Negru şi Alb.


Cărtile de geografie spun că ai ieşit de Tara Beiuşului şi începi să cobori spre Tinutul Hălmagiului. Maşina îti spune că ai schimbat un drum prost cu unul şi mai prost.


Dacă bihorenii protestează în mod constant pentru refacerea DN 76, în această primăvară ei plantând flori în gropile din drum, arădenii din părtile Hălmagiului par resemnati cu izolarea în care se află zona lor, situată la peste 100 de kilometri de capitala de judet. „Turismul în economia zonei este aproape inexistent, el rezumându-se doar la serbările câmpeneşti tinute odata pe an în fiecare localitate cu ocazia nedeilor (...) Slaba propagandă şi depărtarea de centrul administrativ al judetului care este oraşul Arad, situat la o distanta de 135 km a condus la o lipsă de preocupare cvasitotală pentru dezvoltarea turismului în aceste locuri", se arată într-un document al Primăriei Hălmagiu referitor la potentialul de dezvoltare al localitătii.


Revenind la drum, acesta şerpuieşte la înăltime de-a curmezişul Ţinutului Hălmagiului străbătând depresiunea de la poalele Muntelui Găina până când ajunge, după câteva serpentine, în Depresiunea Bradului. De la limita cu judetul Hunedoara, şoseaua devine mult mai bună, iar drumul, tot mai drept, se îndreaptă în viteză spre Baia de Criş şi apoi, spre Tebea. De aici încolo urmează Bradul, şi întoarcerea la lumea „civilizată".

Veşti bune

DN 76 a fost inclus recent în programul de reabilitare finantat prin Programul Operational Sectorial Transport 2007-2013, iar Compania Natională de Autostrăzi şi Drumuri Nationale din România (CNADNR) a început procedurile necesare revizuirii şi actualizării studiului de fezabilitate. Potrivit CNADNR, se estimează ca acesta să fie finalizat până la sfârşitul anului 2013, după care poate începe licitatia pentru executia lucrărilor.

DN 76 Oradea-Deva măsoară 185 de kilometri în lungime, portiunea dintre Beiuş şi Brad fiind de 90 de kilometri.

 

Comenteaza