Dragoş Damian, Terapia Cluj: "Este plin de politicieni care bat câmpii în romgleză despre industrializare şi digitalizare / Incidentul de vineri este o bună ocazie chiar să tacă din gură cu totul pe această temă"

Dragoş Damian, Terapia Cluj: "Este plin de politicieni care bat câmpii în romgleză despre industrializare şi digitalizare / Incidentul de vineri este o bună ocazie chiar să tacă din gură cu totul pe această temă"

Să nu ne panicăm degeaba, a fost ”doar” o eroare într-un software de securitate. De data asta, Cyberdyne Systems şi Matrix nu au avut nici un amestec

Vineri 19 iulie, dimineaţa la ora 9,  stăteam cu calculatoarele deschise conectaţi online la Teams pentru un consiliu de afaceri la care să fie aprobat un echipament care se cheamă Blister Express Center 700, o maşină de blisterizare şi ambalare care împachetează până la 700 de cutii pe minut - aşadar, imaginaţi-va, 11 cutii pe secundă!.  Este plin de politicieni care bat câmpii în romgleză despre industrializare şi digitalizare, subiectele zilei, chiar dacă habar n-au despre ce este vorba. Aşadar, îi invit după instalarea echipamentului să vadă cu proprii ochi ce înseamnă ”machine learning” şi ”tehnologie blockchain”.

La un moment dat, live, pe calculatoarele deschise a apărut ecranul albastru cu un emoji trist (nu ecranul albastru al morţii, cum se tot spune...), iar după câteva tentative de repornire totul a rămas blocat. În circa 15 minute centrala ne-a informat prin alte canale să forţam închiderea calculatoarelor şi sa le deconectăm de la reţea.

Blocajul şi panica au durat 2-3 ore, după care, încet-încet, lucrurile şi-au revenit la normal. Maşinile care nu fuseseră pornite nici nu au ştiut ce s-a întâmplat iar cele care au fost afectate de, să-i spunem, pana de operare, au trebuit repornite fiecare in parte pentru că, nu-i aşa,  ”the trust relationship between this workstation and the primary domain failed”, cum a apărut scris pe un alt ecran albastru.

Totul este in regulă acum, daca a fi în regulă înseamnă să înregistrezi  o pierdere de producţie de între 5 şi 10 milioane de lei, să fi obligat să reporneşti calculator de calculator şi să trebuiască să reînregistrezi de mai multe ori întreg sistemul trecând prin paşii de securitate din marea majoritate a aplicaţiilor.

Se ştie şi cauza care a afectat vineri timp de mai multe ore linii aeriene, aeroporturi, bănci, operatori de sisteme de plată, corporaţii industriale, case de consultanţă, BPO-uri, etc., din întreaga lume. Nu a fost un atac cibernetic masiv, a fost un upgrade la o aplicaţie de securitate, upgrade care s-a întors împotriva aplicaţiei în sine cauzând, printr-o reacţie în lanţ, blocarea maşinilor care utilizează aplicaţia de securitate. Ironic, nu?  ”Cel mai mare duşman al binelui este mai-binele” –  înţelepciunea populară explică oarecum evenimentul de vineri.

Unele autorităţi din România s-au grăbit să afirme că instituţiile publice şi private romaneşti nu au fost afectate de pana ”albastră” de funcţionare. Dacă este adevărat, atunci iată, lipsa de digitalizare are avantajele ei. 

Chiar dacă aparent nu mai sunt probleme, restaurarea este completă şi ”ne-am întors la starea iniţiala”, după cum ne-a informat operatorul, la nivel global evenimentul a generat blocarea multor afaceri, repercusiuni la bursă şi pierderi financiare extrem de mari. Şi panică, desigur. Mai grav, evenimentul a ridicat multe semne de întrebare cu privire la fragilitatea şi vulnerabilitatea sistemelor informatice care, iată, au depins în acest caz de un singur furnizor. Ce lecţii s-au învăţat din acest episod care a lovit în mulţime la nivel global - o să vedem în perioada următoare. Ce teorii ale conspiraţiei vor ieşi la suprafaţă - şi asta o să vedem în lunile următoare. Ce învăţăminte am tras din incident, noi cei care ne pricepem la IT doar cât să facem prezentări să dăm şefii pe spate – o să vedem şi asta.

O remarcă la final. Politicienii romani - cei care au fost sau nu prinşi pe un aeroport de incidentul informatic sau ale căror calculatoare au dat ecranul albastru, cei care se pricep sau nu la IT sau cei care iau bani pentru a face lobby pentru digitalizare – trebuie să manifeste maximum de reţinere în afirmaţiile pe care le fac cu privire la rolul acestui domeniu în viaţa oamenilor în viitor. Incidentul de vineri este o bună ocazie chiar să tacă din gura cu totul pe această temă.

Comenteaza