Dragoş Damian, Terapia Cluj. Protestul fermierilor şi transportatorilor: un detaliu care poate a scăpat din vedere. Oare se mai asamblează tractoare agricole şi camioane grele în Romania?

Dragoş Damian, Terapia Cluj. Protestul fermierilor şi transportatorilor: un detaliu care poate a scăpat din vedere. Oare se mai asamblează tractoare agricole şi camioane grele în Romania?

Cu ce mărci de tractoare agricole și camioane grele protestează fermierii și transportatorii? MAN, Volvo, Renault, IVECO, John Deere, New Holland sunt mărcile care predomină la protest.

Nici un tractor agricol sau un camion greu asamblat în România. Un detaliu care a scăpat urmărind imaginile de la protestele fermierilor și transportatorilor - de fapt nimeni nu se gândea la el - dar un detaliu important, care arată nivelul de industrializare al României.

România fabrică în prezent foarte puține tractoare agricole și camioane grele – în cazul autovehicolelor de orice fel asamblare ar fi termenul corect, el este de altfel un termen indicator al locului unde se aduce cea mai mare valoare adaugată. Două companii românești au încercat să acopere prăpastia lăsată de închiderea celor două fabrici brașovene și alte două corporații internationale au deschis unități de asamblare la noi în țară.

Poate că milenialii și zoomerii vor fi interesați să știe câteva amănunte despre cele două fabrici brașovene, total sau parțial închise astăzi. Autocamioane Brașov, cunoscută și drept Roman Brașov, a fost înființată în 1921 ajungând în vremurile cele mai bune să producă 33.000 mașini pe an, aproape 130 pe zi lucrătoare, prin munca a 20.000 salariați. Tractorul Brașov a început să producă tractoare în 1946 și, la apogeu, avea tot circa 20.000 angajați care produceau 50.000 tractoare pe an, aproape 200 pe zi lucrătoare. Ambele fabrici dominau exporturile în Europa de Est și Orientul Mijociu dar nu numai, România livra tractoare agricole și camioane grele în aproape 100 de țări.

Un lucru este clar însă. Marea majoritate a celor circa 250.000 de tractoare agricole și aproximativ 150.000 de camioane grele vin din export. Și nici nu am pus la socoteală toate celelalte echipamente agricole și tipuri de mașini de transport. Poate că cineva chiar are cifrele la zi, dar nici nu mai are importanță, avem încă un exemplu că suntem dezindustrializați cu șanse minime de a ne acoperi în următorii 10 ani toate deficitele care s-au adunat, în special acela de balanță comercială.

Pentru Președintele României din 2025, care va numi Premierul României din 2025, pentru ambii, am adăugat jos lista cu top 10 companii globale producătoare de tractoare agricole și de camioane grele și țara în care sunt înregistrate sediile corporatiste. Apropos, aproape toate cele 20 de corporații sunt înfiintate cu mult timp după Tractorul Brașov și Autocamioane Brașov.

Pentru ambii, aceeați rugăminte, să dea o fugă până la sediile corporatiste ale companiilor care nu au centre de asamblare în UE și sa-i cheme sa investeasca in asamblarea in Romania de tractoare agricole si camioane grele. Impusca doi iepuri dintr-o lovitura, pentru ca multe dintre companiile de mai jos asambleaza si vehicole militare.

Top 10 companii tractoare agricole 2022

1. Mahindra & Mahindra (India)

2. John Deere (SUA)

3. Massey Fergusson Limited (SUA)

4. Sonalika Group (India)

5. Kubota Corporation (Japonia)

6. New Holland (SUA)

7. Escorts Limited (India)

8. Fendt (Germania)

9. Case IH (SUA)

10. Same Deutz Fahr (Italia)

Top 10 companii camioane grele 2022

1. Dongfeng (China)

2. Hino (Japonia)

3. IVECO (Italia)

4. MAN (Germania)

5. Mercedes Benz (Germania)

6. Mitsubishi (Japonia)

7. Paccar (SUA)

8. Scania (Suedia)

9. Tata (India)

10. Volvo (Suedia)

Comenteaza