Ce soluţii are un parlamentar clujean pentru îmbunătăţirea absorbţiei banilor europeni
- Scris de Ziua de Cluj
- 07 Apr 2013, 15:25
- Politica
- Ascultă știrea

Deputatul Aurelia Cristea şi-a scris sugestiile într-un memoriu pe care l-a trimis astăzi ministrului Fondurilor Europene Eugen Teodorovici.
Lista Aureliei Cristea cuprinde 12 propuneri. Între ele, prima e crearea unui sistem informatic, asemănător celui folosit de POSDRU (platforma Actionweb), pentru toate programele operaționale sectoriale. O a doua sugestie este completarea sistemului: "în acest moment sistemul Actionweb conține, pe lângă informațiile pe care beneficiarul le introduce la cererea de finanțare, module pentru evidența cheltuielilor (cel mai important), gradul de risc al proiectului, situatia grupului țintă, planul activităților și modulul experți (recent implementat pentru managementul proiectului)", explică Aurelia Cristea. "Acest sistem informatic va trebui să cuprindă module pentru încărcarea tuturor informațiilor relevante pentru proiect. La incărcarea în evidența cheltuielilor a documentelor contabile, să fie atașate scanări ale documentelor contabile (în acest moment doar se prezintă numărul documentului). În completarea evidenței contabile să fie atașate și livrabilele activităților. De exemplu, dacă se incarcă în sistem o factură pentru construcție, să fie incărcate și situatia de lucrări, raportul dirigintelui de șantier etc, toate documentele în baza cărora se face plata. În cazul salariilor echipei de implementare a proiectului, să fie atașate rapoartele de activitate ale echipei".
O altă sugestie se referă la blocarea documentelor înregistrate în sistem pentru a nu exista posibilitatea înlocuirii lor, decât cu acordul gestionarului sistemului, găzduirea pe site-ul ministerului a anunțurilor de intenție publicate de beneficiari şi obligativitatea beneficiarilor de a publica anunțurile, eratele și documentațiile pe acest site.
Simplificarea procedurii de verificare a cererilor de rambursare prin acordarea unei importanțe crescute raportului de audit este o altă propunere. În acest sens, cererile de rambursare ar putea fi validate doar pe baza cererii de rambursare, a evidenţei cheltuielilor, a raportului de audit, a listei de experţi, anexelor de grup țintă şi dosarului de achiziții. "Celelalte documente pot fi verificate prin intermediul vizitelor de monitorizare iar cheltuielile neeligibile pot fi deduse din următoarele cereri de rambursare sau la cererea finală de rambursare", spune Cristea.
O altă propunere este înființarea unui Fond Național la Ministerul Finanțelor sau găsirea unor soluții bancare ce să aibă un caracter specific de susținere a beneficiarilor prin intermediul căreia ar putea fi oferite împrumuturi cu dobandă redusă beneficiarilor care au intrat în imposibilitatea susținerii unui flux de numerar corespunzător în vederea implementării cu succes a activităților asumate prin contractul de fianațare. "Beneficiarii care din motive independente de aceștia nu-și mai pot derula activitățile fără un sprijin financiar ca urmare a unor variabile pe care aceștia nu le pot controla (si anume: suspendarea unui program, suspendarea plăților din partea Comisiei Europene, intârzieri în verificarea cererilor de rambursare de către autoritățile contractante etc) vor putea primi sprijin pe termen scurt în vederea continuării implementării activităților îndeplinirii obiectivelor asumate și implicit îndeplinirea indicatorilor", spune Cristea.
O altă soluţie propusă de parlamentarul clujean este elaborarea de instrumente prin intermediul cărora să poată fi sancționată Autoritatea de management în momentul în care se constată faptul că emiterea unor Instrucțiuni perturbă procesul de implementare a activităților sau cel de validare și plată a cererilor de rambursare (ex: instructiunea 53 - modul de calcul al indicatorilor a fost gresit, AMPOSDRU neschimbând anexa la instructiunea 53 motivând că în baza Acordului de delegare de funcții acest aspect intră în atribuția OIPOSDRU, lucru fals deoarece instrucțiunile sunt emise doar de către AMPOSDRU). Acest aspect a ramas nerezolvat de mai bine de 14 luni, afectând fluxul de numerar al beneficiarilor prin blocarea cererilor finale de rambursare pe proiectele de burse doctorale și postdoctorale. "În contextul regionalizării României ar fi foarte utilă înființarea de organisme intermediare regionale pentru toate tipurile de proiecte implementate din fonduri structurale cu un număr suficient de angajați pentru a face față numărului mare de cereri de rambursare. De asemenea, acest tip de organizare presupune și infiintarea de Autorități de management regionale, fapt care ar scurta considerabil timpii alocați verificărilor și plății cererilor de rambursare, circuitul documentelor, comunicarea cu beneficiarii, schimbările mai rapide la nivel de proceduri, instrucțiuni, decizii", spune ea.
În cazul declanșării alertelor de nereguli pe proiecte Cristea propune să fie declanșată în mod automat și suspendarea implementării respectivelor proiecte până la finalizarea alertelor de nereguli. În cazul unei alerte de nereguli în momentul de față sunt suspendate plățile către beneficiar. "Este evident faptul că beneficiarul nu poate implementa proiectul fără un flux de numerar continuu", arată Cristea. "În cazul în care îl privezi de acest flux de numerar apare și condiția firească a suspendării proiectului dacă beneficiarul o va solicita, până la finalizarea verificărilor pe alerta de nereguli, însă fără depășirea perioadei de programare a Programului respectiv".