O plantă, cât o farmacie! Salate, garnituri, ceaiuri, sucuri, smoothie-uri şi aromaterapie

O plantă, cât o farmacie! Salate, garnituri, ceaiuri, sucuri, smoothie-uri şi aromaterapie
| Foto: https://www.paradisverde.ro

În România creşte o plantă care face mai mult decât o întreagă farmacie: menţine tinereţea celulelor din organism, reglează problemele de somn, secreţiile nazale, gripele, durerile de cap, de dinţi şi urechi. 

Roinița (Melissa officinalis L.) este o plantă perenă din genul Melissa L., familia Labiatae (Lamiaceae). Roinița este meliferă, aromatică și are proprietăți curative. Roinița crește în tufe dense care nu depășesc înălțimea de 90–100 cm. Fiind perenă, frunzele se veștejesc și cad spre sfârșitul toamnei și apar din nou de obicei în luna aprilie.

Se aseamănă la înfățișare cu urzica (Urtica dioica) deși aceasta din urmă aparține unei familii cu totul diferite. Frunzele roiniței sunt însă de un verde mai pronunțat, aproape închis la culoare și ele exudă o aromă plăcut mirositoare asemănătoare lămâii atunci când sunt presate între degete.

Compoziție nutriţională

Conținutul caloric din roiniţă este nesemnificativ, deoarece frunzele nu se consumă în cantitate mare. Cu toate acestea, planta Melissa officinalis prezintă o serie de compuși bioactivi polifenolici cu activitate antioxidantă, cum ar fi:
Derivati de acid hidroxicinamic;
Flavonoide;
Acid rozmarinic;
Acid cafeic;
Hesperidina;
Acid coumaric.
Acești nutrienți care se regăsesc în roinita sunt responsabili de proprietățile medicinale ale plantei. 

Beneficiile roiniţei

Poate ameliora stresul și anxietatea
Suplimentarea cu roinita poate reduce stresul psihologic și stările de spirit negative. Roiniţa ar induce, de asemenea, o senzație de relaxare și ar reduce starea de alertă. Un studiu a demonstrat că suplimentarea cu Melissa officinalis poate ameliora simptomele de anxietate.

Poate îmbunătăți cogniția
Suplimentarea cu roinita are efecte favorabile asupra cogniției, concentrării și memoriei.

Poate îmbunătăți calitatea somnului
Tulburările de somn (cum ar fi insomnia, agitația pe timpul nopții) pot fi, de asemenea, ameliorate cu ajutorul roiniţei şi poate îmbunătăți semnificativ calitatea somnului. 

Poate reduce durerile menstruale
Suplimentarea cu roinita reduce severitatea durerilor menstruale moderate-severe. Efectul este pus pe seama proprietăților spasmolitice ale plantei.  

Poate ameliora herpesul oral
Roinita are și proprietăți antivirale puternice. Aplicarea topica a loțiunilor cu roiniţă, a uleiului esențial de roinita diluat sau a compreselor cu ceai de roinita poate accelera vindecarea leziunilor orale produse de virusul Herpes simplex.

Modalități de utilizare

Roinita poate fi adăugată în multe preparate culinare și dressinguri, fiind un ingredient care poate elimina monotonia din meniul zilnic. Iată cum o poți utiliza: 

1. Salate și garnituri asezonate cu roinita
Frunzele de roinita pot fi adăugate în orice salată (de legume și fructe), dar și în orice garnitură. Pe lângă decorarea acestor preparate, le asigura și un gust desăvârșit. Practic, poți utiliza roinita în numeroase mâncăruri, în funcție de cât de creativ ești în bucătărie. 

2. Limonadă cu frunze de roinita
Dacă deocamdată nu ai curaj să o adaugi în mâncare, cu siguranță limonadă cu frunze de roinita te va convinge! Practic, roinita poate înlocui cu succes mentă din limonadă clasică. 

3. Sucuri și smoothie-uri cu roinita
Roinita poate fi adăugată, de asemenea, în orice suc de fructe stors sau în smoothie-uri de fructe. Plantă le asigura un gust fresh și o aromă plăcută. 

4. Ceai de roinita
Bineînțeles, poți beneficia de substanțele bioactive din roinita, consumând-o sub formă de ceai. Poți prepară ceaiul de roinita atât din frunzele proaspete, cât și din cele uscate.

Bineînțeles, roinita se găsește și sub formă de ulei esențial, deci poți beneficia de efectele acesteia și prin aromaterapie. Prin urmare, roiniţa prezintă numeroase beneficii pentru organism, trebuie doar să o consumăm. 

 Informaţiile publicate pe site-ul ZCJ.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislația aplicabilă, doar în limita a 120 de caractere, cu citarea sursei 

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte-ne pe Facebookpe Instagram, pe Youtube și pe LinkedIn

loading...
Comenteaza