Ținta ironiilor pe internet, IȘJ Cluj retrage aparatul de 2.500 euro care scanează palmele elevilor și le spune ce meserie li se potrivește. UBB se dezice de proiect, deși a participat la conferința de prezentare

Ținta ironiilor pe internet, IȘJ Cluj retrage aparatul de 2.500 euro care scanează palmele elevilor și le spune ce meserie li se potrivește. UBB se dezice de proiect, deși a participat la conferința de prezentare

După ce a cumpărat, cu 2.500 de euro, un aparat care scanează palmele elevilor și le spune ce meserie li se potrivește, proiect care a fost aspru criticat și ironizat de clujeni în mediul online, Inspectoratul Școlar Cluj (ISJ) a anunțat că retrage inițiativa "până la momentul clarificării tuturor aspectelor care țin de eficacitatea și relevanța rapoartelor generate".

La doar câteva zile de la lansarea proiectului-pilot de orientare vocațională „ÎNCOTRO? EU”, conducerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj anunță retragerea acestuia. Decizia vine după proiectul a fost aspru criticat de clujeni în mediul online.

Proiectul, prezentat ca un parteneriat între IȘJ Cluj, organizația Genesis Lions Club, o companie și Facultatea de Psihologie a UBB Cluj, presupunea, în prima fază, testarea a 100 de elevi prin scanarea mâinilor cu sistemul MindMI, procedură corelată cu testele clasice de orientare în carieră, date prin care s-ar fi realizat profilul vocațional al elevilor.

Ideea IȘJ Cluj a primit o notă proastă din partea clujenilor. "Nu știu ce mi se pare mai fascinant: faptul că un inspectorat școlar a organizat o conferință de presă să prezinte „aparatul de 2.500 de euro care îți citește palma și te orientează în carieră „. Sau că inventatorul acestui aparat – Dumitru Grigore – face parte din „Echipa Tracia Unită care a creat cel mai performant program de scanare a profilului pshihologic pe ADN-ul ființei umane", a scris Dan Boabes, pe grupul Clujul Civic.

Deși prezent la conferința de prezentare a proiectului, Adrian Opre, decanul facultății de Psihologie a UBB Cluj, a revenit asupra subiectului și se declară "retincent". Asta deși UBB a fost enumerată între partenerii inițiativei-pilot. 

"Eu am avut reticențe explicite, în mod repetat, vizavi de acest instrument și de metodă, pentru că nu sunt date în acest sens. () Dar, să fie foarte clar: acum nu a fost nici inițiativa UBB, nici a facultății. Noi am fost invitați, prin inspectorat, să participăm la o prezentare de acest gen – dar noi venind pe componenta care ține de noi. Adică: le-am spus că avem reticențe vizavi de instrument și de aparat, pentru că nu știm încă. Poate să fie bun, rău, dar nu știm ce date poate să extragă, pentru că trebuie o validare a instrumentului și a metodei", a declarat pentru edupedu.ro, Adrian Opre, care este și președintele Comisiei de psihologie educațională a Colegiului Psihologilor.

Ulterior, și rectorul UBB, Daniel David, a declarat că proiectul "este o greșeală". "Cred că este o greșeală, pentru că, măcar în sistemul public, ar trebui să folosim teste și probe psihologice validate și acreditate de Colegiul Psihologilor din România, pentru că este vorba și despre copii, și despre sistemul public. Acest instrument nu știu să fie printre instrumentele acreditate de către Colegiul Psihologilor din România", a declarat rectorul UBB, Daniel David .

Joi seara, ISJ a remis un comunicat de presă prin care anunța că această inițiativă nu va fi promovată la nivelul unităților de învățământ preuniversitar din județul Cluj, până la momentul clarificării tuturor aspectelor care țin de eficacitatea și relevanța rapoartelor generate.

"În contextul informațiilor vehiculate în spațiul public, referitoare la prezentarea, în cadrul unei Conferinței de presă, din 23 ianuarie 2024 a Proiectului pilot, de orientare vocațională, „ÎNCOTRO? EU” conducerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj anunță public faptul că această inițiativă nu va fi promovată la nivelul unităților de învățământ preuniversitar din județul Cluj, până la momentul clarificării tuturor aspectelor care țin de eficacitatea și relevanța rapoartelor generate. Asigurăm părinții și opinia publică asupra faptului că școala clujeană rămâne un spațiu protejat, care valorifică metode și instrumente a căror eficacitate și utilitate nu periclitează sănătatea fizică și mintală a elevilor", se arată în comunicatul transmis, joi seara, de Inspectoratul Școlar Județean Cluj.

La conferința de presă, aparatul a fost testat chiar de șefa ISJ Cluj, Marinela Marc. La acel moment, aceasta a declarat: „se va realiza un profil psihologic al tânărului la care el va avea acces și în urma căruia sperăsă își realizeze un plan de carieră mult mai bine fundamentat decât pe informații aleatorii și, poate, care nu corespunde aptitudinilor și posibilităților reale de a performa într-o anume meserie”.

Inventatorul aparatului este Dumitru Grigore, un preot din județul Argeș, membru al organizației Tracia Unită.

„Cititorul de palme” este de fapt un „este un neuro-stimulator”, a spus la conferința de presă reprezentanul companiei care produce aparatul. Modul de funcționare al dispozitivului: „persoanele își pun palmele, iar mai apoi sunt supuse la niște impulsuri electrice de voltaj foarte mic, prin care le este stimulat creierul. Creierul răspunde înapoi, moment în care scanner-ul intră pe modul de colectare de date”. În urma acestei scanări de palme, aplicația lui generează „șapte rapoarte”, potrivit jurnaliștilor TVR Cluj, „printre care cele mai importante sunt raportul de talente dedicat tinerilor cu vârsta cuprinsă între 6 și 18 ani, dar și cel de personalitate”.

La solicitarea edupedu.ro, Ministerul Educației a transmis: “În urma poziționării fără echivoc a specialiștilor din mediul academic, conducerea ISJ Cluj a luat decizia de a anula derularea proiectul-pilot în cauză”.

Comenteaza