Cine este marele câştigător al atribuirii traseelor de transport clujene

Cine este marele câştigător al atribuirii traseelor de transport clujene
Mai multe firme înscrise la licitaţia pentru transportul de persoane judeţean din Cluj, un singur mare câştigător. Aşa se profilează lucrurile încă dinaintea anunţării rezultatelor, din 18 martie.

Consiliul judeţean organizează, începând cu 29 martie, cea mai mare atribuire de trasee de transport de persoane din ultimii doi ani, din judeţul Cluj. Între 2 şi 7 aprilie, societăţile au putut să îşi înscrie autobuze online, într-un program al Agenţiei pentru Agenda Digitală a României, iar acum aşteaptă cu înfrigurare rezultatul. Licitaţia a fost pusă la cale în contextul în care instanţele de judecată au anulat o parte dintre licenţele de transport acordate în 2013. De vină este eroarea materială a unui angajat al consiliului judeţean.

61

de trasee judeţene ar putea avea, de la 1 mai 2016, operatori noi de transport.

În 2013, în formularul electronic au fost introduse date greşit, iar transportatorii au primit rezultatul pe trasee individuale, nu pe grupe, aşa cum se anunţase iniţial. Pentru a înţelege toată lumea, grupele sunt pachete de trasee către destinaţii apropiate din punct de vedere geografic, fiind alăturate curse mai profitabile pentru transportatori cu altele mai puţin atractive din punct de vedere al câştigurilor. La atribuire, transportatorii înscrie vehicule pe fiecare traseu din pachet şi se face o medie, iar câştigătoare este desemnată compania care obţine cel mai mare punctaj.

Pentru că rezultatul a fost viciat în 2013, Prefectura a atacat Hotărârea de Consiliu Judeţean în contencios administrativ, iar - în 2 februarie 2016 - decizia definitivă a instanţei a fost aceea de anulare a licenţelor de transport.

Calendarul licitaţiei de anul acesta a fost programat să înceapă în 7 martie, cu comunicarea rezultatelor finale în 27 martie. Intervenţia liderul FORT Doru Marian Crăc, la solicitarea ALIS Grup (AICI), i-a determinat pe şefii consiliului judeţean să accepte amânarea atribuirii. Crăc a susţinut că firmele nu au timp să îşi obţină un certificat fiscal care să ateste că nu au datorii la stat pe anul 2015. ZIUA de CLUJ a cerut încă de la începutul lunii martie numele operatorilor de transport persoane clujeni care fac parte din federaţie, dar nu a primit nici până în prezent un răspuns. Telefonic, persoana de contact FORT Lorina Neagu ne-a comunicat o singură companie: Tours Claus, membră Alis Grup. Patronul acestei firme, Liviu Jişa, este de altfel vicepreşedinte FORT.

Astfel, s-a ajuns ca atribuirea să înceapă în 29 martie, cu comunicarea rezultatelor în 18 aprilie.

Licitaţia din aprilie a devenit vitală pentru transportul judeţean: de la 1 mai, Autoritatea Rutieră Română le va retrage licenţele firmelor care circulă în acest moment pe traseele cuprinse în verdictul instanţei, iar călătorii riscă să devină pietoni. Spuneţi-le locuitorilor din Frata sau Recea Cristur că din luna mai nu mai au curse cu care să vină la Cluj, să vedem ce reacţie vor avea.

Între cele 61 de trasee cuprinse în atribuire (totalul nu conţine numai grupele vizate de procesul intentat de Prefectură, ci şi trasee rămase din diverse motive fără titulari) sunt câteva extrem de atractive: este vorba despre cursele Cluj - Turda, Cluj - Mociu, Cluj - Huedin, Cluj - Valea Ierii sau Cluj - Gilău. Pe acestea se dă bătălia dintre firmele importante.

Instanţa a făcut atribuirea mult mai interesantă. Prin anularea licenţelor, a scos practic din calcul elementul-cheie al licitaţiilor de transport de persoane: perioada neîntreruptă de deţinere a licenţei de traseu. Pe scurt, vechimea. La licitaţii se iau în considerare dotările şi anul de fabricaţie al autobuzelor, dar cea care înclină balanţa decisiv este vechimea pe trasee. Acum nu va mai fi cazul, pentru că se pleacă de la zero.

18

aprilie este data la care se vor comunica rezultatele licitaţiei, iar în 19 aprilie acestea vor fi confirmate de comisia paritară formată dintr-un reprezentant al CJ şi altul al ARR. Până la 1 mai, plenul consiliului judeţean va trebui să supună la vot rezultatul atribuirii, dar această validare este o formalitate.

Şi acum, revenim la întrebarea din titlu: cine este marele câştigător al atribuirii traseelor de transport clujene? Prin pierderea vechimii şi pornirea atribuirii de la zero, transportatorii au fost obligaţi să îşi înscrie în licitaţie cele mai noi şi mai bine dotate vehicule. Aşa că, indiferent care este firma care va opera un traseu sau altul de la 1 mai, marele câştigător al atribuirii este călătorul, care va avea parte de mai mult confort.

Citeşte şi: Confuzie şi nervi în transportul judeţean. „S-a făcut o nedreptate, iar acum se face alta"

Comenteaza