Video Boc i-a tras de urechi pe operatorii de închiriere de trotinete electrice: "Le-aţi aruncat în stradă, arătaţi respect oraşului!" + CE cer cetăţenii în regulament
- Scris de Anca Mureşan
- 15 Oct 2020, 10:42
- Administraţie
- Ascultă știrea
Cluj-Napoca va fi primul oraş din România care va avea un regulament de utilizare a trotinetelor electrice. La dezbaterea publică a participat un singur operator privat de închiriere de astfel de vehicule, din cei trei care funcţionează în oraş, şi care s-a ales şi cu o muştruilire din partea primarului Boc pentru modul în care au ales să îşi lanseze afacerea în capitala Transilvaniei.
Regulamentul pentru utilizarea trotinetelor electrice în Cluj-Napoca a fost pus de Primărie în consultare publică până în 21 septembrie 2020, iar miercuri seara, 14 octombrie 2020, a avut loc prima dezbatere publică pe marginea acestuia, eveniment la care au participat autorităţile locale, reprezentanţii Lime, activişti de mediu şi reprezentanţi ai Clubului de Cicloturism Napoca. Propunerile celor care au luat cuvântul vor fi analizate de comisia de specialitate în următoarele 10 zile şi cele care au temei legal vor fi incluse în regulamentul care va ajunge în final pe masa consilierilor locali, acesta urmând să intre în vigoare dacă va primi aprobarea acestora.
Moderatorul dezbaterii online a fost chiar edilul Clujului, Emil Boc, care s-a arătat pentru utilizarea acestui mijloc de transport alternativ în oraş, după o reglementare clară: “Suntem primul oraş din România care va avea un astfel de regulament şi ne-am inspirat din ceea ce se întâmplă în oraşe mari din Uniunea Europeană, în speţă din ceea ce se întâmplă la Paris sau Bruxelles. La Montreal, ele nu mai sunt disponibile după eşecul unei perioade de testare, din cauza lipsei de respect manifestate de utilizatorii lor faţă de pietoni şi de ceilalţi participanţi la trafic.Forma finală va fi aceea pe care o va aproba Consiliul Local. Această dezbatere are rolul de a îmbunătăţi acest regulament. Din ce discutam cu primarii marilor capitale europene, ei spuneu că trotineta este încurajată pentru a fi folosită pentru ultimul kilometru: foloseşti de acasă tronsportul în comun, ajungi în oraş şi mergi pe jos şi apoi iei trotineta până la servici sau magazin. Evident, poate fi folosită şi pentru divertisment, dar în condiţiile în care respecţi prevederile din regulament”.
Luca Mateescu, reprezentantul Lime, cel de-al treilea serviciu de închiriere de trotinete electrice care a ajuns la Cluj-Napoca (după Flow şi Bolt), spune că, într-o lună şi jumătate de funcţionare în oraşul de pe Someş există deja 15.000 de utilizatori, care au înregistrat peste 70.000 de curse. Compania susţine reglementarea funcţionării serviciului, însă a venit cu câteva cerinţe punctuale şi anume: revizuirea reglementării care spune că nu pot fi parcate trotinete în zona intersecţiile, timp de 2 ore pentru a ridica trotinetele parcate ilegal şi tragerea la răspundere financiar şi a utilizatorilor care nu respectă regulamentul. De asemenea, Mateescu spune că limitarea numărului de trotinete în oraş, încă de la început, va impiedica să se ştie cu exactitate unde anume sunt necesare şi unde nu. “Capacitate a de a opera o flotă destul de mare permite mutarea acelui fenomen de la un mijloc de distracţie la alternativă de transport. Ceea ce îşi doreşte Lime este o infrastructură reală de micromobilitate, şi ne dorim să fim parte din discuţia ce prevede limitarea numărului de trotinete să vină într-un moment în care înţelegem cu toţii cum ar trebui să arate în mod normal mobilitatea în Cluj”.
“Vă citez ştirea din Copenhaga: primăria interezice accesul în centrul oraşului a trotinetelor electrice închiriabile din 1 ianuarie 2021. Oamenii nu mai au loc să meargă pe stradă din cauza trotinetelor aruncate peste tot […]. Singapore înterzice trotinetele pe trotuare, model pe care îl are în vedere şi Franţa sau Germania. Când spun aceste lucruri, le spun cu bună credinţă, nu vreau să ajunge acolo. Ori ce îmi cereţi dv., lipsă de reglemetare, nu va fi aprobată la Cluj-Napoca. Nu ştiu cum este în Bucureşti, dar la Cluj va fi reglementare. Dacă vreţi să avem dialog, veţi găsi non-stop, nu cum l-aţi făcut. Ne-aţi aruncat trotinetele în stradă şi aşteptaţi după aia regulamentul. Ăla nu e dialog. Elegant şi frumos era să aşteptaţi acest regulament. Arătaţi respect oraşului, şi dv. Şi Boltul. Aşa ceva nu va mai fi permis. Am ocazia să vă văd personal, pentru că v-am tot căutat să vă trimit abonamentul şi am găsit-o prin Lituania sau Letonia. Nu asta e colaborarea pe care o aştept de la dv. Din respect pentru utilizatori, voi susţine acest mijloc de transport, dar regulile trebuie respectate de la început. Nu vreau să ajungem la ca Copenhaga, ca cetăţenii să vină aici, în sală, să ceară interzicerea trotinetelor. Practici de genul muşcă şi fugi nu vor fi tolerate la Cluj-Napoca. Era de bun simţ să aştepaţi, v-am comunicat că elaborăm un regulament”, a recplicat Boc.
Flaviu Petean, activist clujean, s-a arătat îngrijorat de poluarea ce implică gestionarea serviciilor de închiriere de trotinete la Cluj-Napoca: adusul lor cu maşina, preluatul celor parcate ilegal de către RADP sau operator, etc.
Radu Boloveschi, viitor consilier local din partea USR-PLUS şi utilizator de bicicletă şi trotinetă, propune amplasarea de indicatoare în oraş, care să specifice unde anume este interzisă folosirea acestor mijloace de transport în comun, staţii de parcare de tipul Cluj Bike (cu regulament de folosire), iar pentru prevenirea accientelor interzicerea utilizării acestora de către persoane sub 18 ani sau care nu au permis de conducere.
Mihai Cuibus a ridicat problema vitezei cu care funcţionează aceste trotinete: “Căutând, am găsit de la un producător din Cluj-Napoca, un model care are viteză declarată de 40 km/h ori în regulament e trecut 25 km/h?”. “E definiţia din lege a trotinetei electrice, UE”, a declarant Boc, iar reprezentantul Lime a subliniat că serviciul operat de acesta este limitat la 25 km/h.
Radu Mititean, de la Clubul de Cicloturism Napoca, a vorbit despre delimitarea clară a zonelor de parcare şi să existe un site dedicat pentru utilizatori cu informaţii explicative (nu doar aplicaţiile dedicate).
CE SPUNE REGULAMENTUL AFLAT ÎN DEZBATERE PUBLICE
Conform proiectului de Regulament, trotinetele nu vor mai putea fi amplasate pe trotuare cu lățimea mai mică de 2m, pe locurile de parcare, în zona stațiilor de autobuze și a standurilor de taxi, nici pe aliniamentele clădirilor sau gardurilor și nici pe trecerile de pietoni ori intersecții. Operatorul flotei va avea obligația să ridice în maxim 90 de minute trotinetele staționate pe locurile interzise, în caz contrar, acestea vor fi ridicate de către RADP, iar operatorul va fi amendat.
Prin regulament se stabilesc, inclusiv, o serie de obligații în sarcina operatorilor de flote de trotinete electrice cu privire la asigurarea unor cerințe de calitate și siguranță în activitatea desfășurată, relația cu autoritatea publică locală și condițiile financiare. De exemplu, flota de trotinete va trebui să îndeplinească toate criteriile prevăzute în legislația aflată în vigoare privind buna circulație a acestora și va fi obligat să asigure accesul permanent Primăriei și Poliției la datele în timp real privind trotinetele aflate în circulație pe domeniul public, al celor implicate în evenimente de trafic, numărul de utilizatori pe zi/săptămână/lună și istoricul de circulație al trotinetelor.
Pentru nerespectarea prevederilor din regulament, operatorii vor putea încasa amenzi de până la 2.500 de lei.
TREI OPERATORI PRIVAŢI LA CLUJ
În septembrie 2019, Flow a intrat pe piața clujeană. Utilizatorii trebuie să își instaleze aplicația disponibilă pe IoS și pe Android. Tariful este 2 lei pentru pornire și de 0,5 lei/minut. Vehiculul poate fi lăsat ulterior, după folosire, în una din stațiile de încărcare indicate pe hartă. Locațiile primelor trei stații din Cluj-Napoca sunt Bd. 21 Decembrie (The Office), str. G. Barițiu 1 (Banca Transilvania), Parcul Rozelor, (Winners). Bolt a lansat, la final de iulie, serviciul de închiriere trotinete electrice în Cluj-Napoca. Deblocarea costă 2 lei, iar călătoria este 0,6 lei/min. Nu în ultimul rând, pentru a merge cu Lime, utilizatorii plătesc 3 lei pentru a debloca trotineta și fiecare minut al cursei este taxat cu 60 de bani. Echipa locală se ocupă de mentenanța, încărcarea și plasarea trotinetelor în oraș. Tot din iulie, la Cluj-Napoca, Lime pot fi închiriate din aplicația Uber.
Amintim că, și municipalitatea clujeană avea în plan implementarea un sistem de închiriat trotinete electrice, proiect câştigător în cadrul programului de Bugetare participativă.
CE SPUNE CODUL RUTIER
În România Codul Rutier interzice circulația trotinetelor electrice pe trotuare. Polițiștii au aplicat numeroase amenzi celor care nu respectă regulile de circulație a trotinetelor. Aşdar, cine nu respectă reglementările, va fi sancționat cu amenzi din clasa a III-a de sancțiuni, între 870 și 1.160 de lei.
Conform Ordonanței de Urgență, trotineta electrică este un “vehicul utilizat pentru transportul unei singure persoane, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric.” Odată cu intrarea în vigoare a noii legi, nicio trotinetă electrică nu va mai avea voie pe trotuar. Acestora li se permite însă, circulația pe pistele special amenajate pentru biciclete și pe șoselele unde nu există piste speciale, dacă viteza maximă admisă pentru autovehicule pentru acel sector de drum nu depășește 50 km/h.
Cei care folosesc trotinete electrice trebuie să fi împlinit vârsta de 14 ani și, până la 16 ani, sunt obligați să poarte căști de protecție.