Câți km de autostradă vom avea în 2025. Un drum expres mult așteptat la Cluj, o certitudine / O posibilă minune pe Autostrada Transilvania
- Scris de Ziua de Cluj
- 08 Ian 2025, 11:29
- Administraţie
- Ascultă știrea
Asociația Pro Infrastructură (API) transmis câți km ar putea fi dați în folosință în 2025 în România, inclusiv un drum mult așteptat din județul Cluj.
Asociația Pro Infrastructură (API) a făcut câteva previziuni rutiere pentru anul 2025.
Potrivit API, 2025 va fi un an bun în infrastructura rutieră chiar dacă va fi unul rău cu instabilitate politică, buget de stat găunos și tăieri de investiții.
Conform sursei citate, în 2025, prima dată în istoria sa, România are 157 kilometri de autostradă și drum expres care cu siguranță vor fi dați în trafic, printre care și un drum expres mult așteptat la Cluj. În condiții normale, sunt șanse mari să ne apropiem pentru al doilea an consecutiv, ba chiar să trecem de borna 200 km.
Drum expres în județul Cluj, gata în 2025
„Dacă toate planetele se vor alinia neverosimil la fel ca în 2024, scenariul super-optimist ne duce la 243 km și minunile la 280 km, cu antreprenori care să se autodepășească (din nou), să lucreze cu toată forța pe sute de milioane de euro fără să fie plătiți cu lunile, cu birocrație rezolvată rapid de stat și vreme foarte secetoasă minim jumătate de an.
Începem cu bucățile CERTE și CLARE, în total 157,74 kilometri, al căror calendar optimist de inaugurare arată cam așa. Dacă vremea va permite, în februarie-martie avem A7 Buzău-Focșani lot 1 (UMB): 4,6 km între nodurile Buzău Est și Buzău Nord. Tot cam atunci, tot pe A7, 28,35 km Mizil-Spătaru (Coni-Trace). În aprilie-mai restul de 12,315 km pe DEx12 Albota-A1 (UMB).
Primăvara se încheie cu restul de 15,35 km din A1 Pitești-Curtea de Argeș (WeBuild). Chinul Aktor și al nostru sperăm să fie gata în mai-iunie cu A0 Sud între A1 și DN6, 17,965 km. În iunie avem ciotul DEx4 de la Tureni (județul Cluj - n. red.), 4,957 km (Dimex-Con-A).
Chiar dacă s-ar adeveri scenariul cel mai negru în țară, UMB tot va livra cel puțin 60,302 km pe A7, adică loturile 2 și 3 ale A7 Focșani-Bacău între Adjud Sud și Bacău Sud, din care Centura Adjud (Domnești-Adjudu Vechi) poate și trebuie să fie deschisă în iunie-iulie, restul (până) la sfârșitul anului. În noiembrie-decembrie așteptăm și A7 Buzău Vest-Buzău Est, 13,9 km (Nurol). Total CERTITUDINI: 157,74 kilometri”, a trasmis Asociația Pro Infrastructură, într-o postare pe Facebook.
Reamintim faptul că Drumul Expres de la Tureni care face legătura dintre A3 și DN1 este așteptat cu sufletul la gură atât de șoferii aflați în tranzit, cât și de localnicii din Turda.
Asociația Pro Infrastructură a mai amintit și loturi de pe Autostrada Transilvaniei.
„UMB este și pe cei 12,24 kilometri ai A3 Zimbor-Poarta Sălajului aflați în mare întârziere. Teoretic, pot fi deschiși cel mai devreme în septembrie, dacă stă dealul Zimbor și doar dacă antreprenorul mai găsește niște forță să trimită și aici. La categoria MINUNI îi avem pe cei de la Erbașu de pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș. Termenul de execuție pe cei 26,35 km este de 18 luni și încă nu au autorizație de construire. Un efort excepțional este posibil dar improbabil pe un sector cu multe necunoscute și complicații care a văzut prima lopată dată de Bechtel în urmă cu, atenție, 20 de ani și jumătate”, a atras atenția API.
Drumuri în lucru în 2025
„Starturi lucrări? Avem, avem, așteptate încă din 2024 dar aflate doar în pregătire până acum: ultimul tronson al A0 între A1 și DN1, A1 Sibiu-Pitești secțiunile 2 și 3, A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș, A13 Boița-Făgăraș.
Adăugăm șantierele nou-nouțe în 2025: A3 Chiribiș-Biharia dacă se finalizează la timp disputele din instanță dintre Selina/Trameco și CNAIR. Plus capetele din PNRR ale A8 dinspre Târgu Mureș, respectiv Moțca.
Dacă se rezolvă la timp contestațiile și semnarea contractelor, in-extremis am putea vedea ceva în teren măcar pe unul din cele trei sectoare ale DEx16 Oradea-Arad.
Acest an ar trebui să ne aducă și centurile rutiere de la Biharia, Făgăraș, Zalău, Mizil și Comarnic. Și drumul de legătură A1-DN69 la nord de Timișoara.
La final de 2024, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din țară a ajuns la 1269,87 kilometri aflați în exploatare.
În 2025 ne vom apropia de borna 1.500 sau chiar o putem depăși în visul unei nopți de iarnă”, a conchis API.