Cu cât se prelungeşte termenul de finalizare a autostrăzii Turda-Sebeş şi câţi bani plăteşte în plus statul român. Răspuns oficial CNAIR

Cu cât se prelungeşte termenul de finalizare a autostrăzii Turda-Sebeş şi câţi bani plăteşte în plus statul român. Răspuns oficial CNAIR
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a oferit informaţii detaliate despre decizia de prelungire a termenului de execuţie a unui tronson important al autostrăzii Turda Şebeş şi despre banii în plus pe care ar trebui să-i plătească.

CNAIR a trimis un răspuns oficial la o solicitare a ziarului nostru cu privire la disputele pe care le are cu constructorul tronsonului 4 al autostrăzii Turda-Sebeş.

Este vorba de Asocierea PORR Construct SRL/PORR Bau GmbH, care execută acest tronson al autostrăzii Turda - Sebeş, în lungime de 16 km, între Mirăslău - Alba şi Turda, realizat în procent de 60,50%, conform site-ului oficial al CNAIR, şi care are termen estimat de finalizare a lucrărilor, potrivit aceluiaşi site, luna septembrie a anului 2017.

Acest termen va fi cel mai probabil depăşit după ce constructorul a obţinut o primă decizie de prelungire cu aproape doi ani de zile a duratei de execuţie a contractului dar şi plata unor costuri suplimentare consistente.

„În data de 17.01.2017 a fost emisă decizia CAD asupra disputelor nr. 1, 2 și 3, înaintate de către Antreprenorul Asocierea PORR Construct SRL/PORR Bau GmbH Comisiei de Adjudecare a Disputelor. Prin acestă decizie, CAD îndreptățește Antrepenorul la o prelungire a duratei de execuție cu 653 de zile și la plata costurilor suplimentare corespunzătoare în cuantum de 34.830.219,00 lei.", se arată într-un răspuns oficial primit de ZIUA de CLUJ de la CNAIR SA.

CNAIR precizează că solicitarea Antreprenorului de compensații financiare a fost de 114.550.158 lei, dar CAD a decis că Antreprenorul este îndreptățit doar la 34.830.219,00 lei. Această valoare reprezintă costuri indirecte, costuri directe (întreruperi lucrări, lucrări suplimentare strat de ballast și strat de formă), costuri de finanțare, profit, penalități derivate din neplata de către Beneficiar a facturii unor certificate, mai informează compania de drumuri.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) mai afirmă că are posibilitatea de a ataca această decizie şi că a avut mai multe asemenea dispute pe care le-a câştigat ulterior în fazele superioare de soluţionare a conflictelor.

„Conform prevederilor contractuale, Beneficiarul poate transmite o Înștiințare de nemulțumire cu privire la decizia adoptată de CAD, urmând a fi soluționată prin arbitraj. De asemenea, după emitere, decizia CAD poate fi revizuită prin soluționare pe cale amiabilă. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a avut deschise 32 de proceduri de arbitraj în care i s-au cerut daune financiare şi prelungirea termenelor de finalizare. În acest sens, precizăm că nu prezintă relevanţă numărul total de arbitraje în care este implicată compania sau suma totală a pretenţilor solicitate, întrucât pe de o parte, CNAIR SA poate câştiga total sau parţial anumite arbitraje, iar pe de altă parte pretenţiile Antreprenorilor sunt supraevaluate şi, de regulă, ei nu câştigă în arbitraj întreaga sumă solicitată. De exemplu, în 19.01.2017, CNAIR SA a primit Hotărârea arbitrală finală în cadrul unui arbitraj internaţional cu un Antreprenor străin, prin care s-a dat câştig de cauză companiei noastre. În fapt au fost respinse în totalitate pretenţiile constructorului în valoare de 4.625.646,96 euro cu dobânzile aferente. Prin urmare arbitrajul a fost câştigat în totalitate de compania noastră cu sprijinul unei case de avocatură. Totodată, precizăm că spre sfârşitul anului trecut, CNAIR SA a mai câştigat un arbitraj, prin proprii jurişti de această dată, fiind respinse pretenţii de circa 15 milioane lei", se mai spune în adresa companiei de drumuri.

Precizăm că această lucrare este guvernată de contractele de tip FIDIC, care au o procedură specială de soluţionare a problemelor care apar între părţi, acestea fiind analizate de o Comisie de Adjudecare a Disputelor (CAD), apoi se ajunge la o decizie a unei Comisii de arbitraj şi abia apoi se poate merge în justiţie.

 

 

Comenteaza