Malurile Someșului, în grafic / Ce se aude de conectarea Clujului la autostradă și pasajul de la Tăietura Turcului

Malurile Someșului, în grafic / Ce se aude de conectarea Clujului la autostradă și pasajul de la Tăietura Turcului

Primarul Emil Boc a dat detalii despre trei proiecte importante pentru oraș și zona metropolitană.

Malurile Someșului trebuie să fie gata până la data de 31 decembrie 2023, pentru ca municipalitatea să nu piardă banii europeni: "Clujul are ca obiectiv 31 decembrie, chiar dacă la Guvern se vorbește de o prelungire, noi suntem în grafic", a spus Boc, la un post de radio local.

957 arbori noi vor fi plantați până la final în cadrul acestui proiect. Din numărul total de arbori prevăzuți pentru plantare, pe tronsonul intrare Florești - pod Garibaldi sunt incluși 739 noi arbori, iar pe tronsonul Garibaldi - str. Horea, 218 arbori. La aceștia se adaugă arborii noi plantați în zona Sălii Sportului (101 arbori) și, mai departe pe cursul Someșului, cei din proiectele pentru Parcul Feroviarilor și Parcul Armătura. Pe lângă copaci - specii adaptate la mediul urban, distribuite în funcție de tipul spațiului public - sunt incluși arbuști și zone de pajiști.

„Reîntoarcerea orașului cu fața la râu” este conceptul general care a stat la baza proiectului realizat prin concurs internațional de soluții - derulat de Primăria Cluj-Napoca în parteneriat cu Ordinul Arhitecților din România. Lucrările se întind pe 146.500 mp; localizare: malurile intravilane ale Someșului în zona străzilor Paul Ioan, 1 Decembrie 1918, Plopilor, Gavril Muzicescu, Sigismund Toduță, Splaiul Independenței, Mamaia, Dragalina și zona adiacentă parcurilor Rozelor și Iuliu Hațieganu.

Prin această investiție se urmărește:
- îmbunătățirea accesului la râu
- îmbunătățirea condițiilor pentru utilizarea modurilor nemotorizate de transport
- amenajarea de spații verzi de calitate
- crearea de zone moderne de promenadă și agrement, respectiv „shared space”, piste velo, zone pietonale - inclusiv construcția unui nou pod pietonal și velo.

În plus, investiția cuprinde și:
- iluminat public modern și eficient energetic
- mobilier urban adecvat
- stații de încărcare pentru (auto)vehicule electrice.

Valoare contract execuție lucrări: 116.529.465 lei cu TVA.
Executant: Asocierea ACI Cluj S.A. - Socot S.A. - Simacek Facility Services Ro S.R.L.
Finanțare: Programul Operațional Regional 2014-2020. Axa prioritară 4 - Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Obiectiv specific 4.1. Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.

În luna iulie 2023, va fi anunțat câștigătorul pentru conectarea Clujului la Autostrada Transilvania: "În 18 luni urmeză să se realizeze lucrarea, care va avea un impact major asupra municipiilor Cluj-Napoca și Turda în ceea ce privește fludizarea traficului", a declarat edilul.

Drumul expres pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 și drumul național DN1 (zona Tureni) a fost scos la licitație în luna februarie de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Realizarea noii legături a municipiului Cluj-Napoca la Autostrada Transilvania va contribui la descongestionarea traficului de pe ruta Baciu – Cluj-Napoca – Bulevardul Muncii – Apahida. De asemenea, traficul Gilău - Cluj-Napoca va fi diminuat având în vedere posibilitatea utilizării viitoarei conexiuni cu Autostrada Transilvania.

Proiectul este estimat la 569,2 milioane de lei și are asigurată finanțarea necesară pentru implementarea lucrărilor. Contractul urmează să fie finanțat din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operațional Transport (POT) 2021-2027, și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. Proiectul de conectare a Clujului la Autostrada Transilvania are o durată de execuție de 18 luni.

Drumul expres cu o lungime de circa 5 kilometri va avea o lățime a benzii de circulație de 3,5 metri, un acostament lat de 2,25 metri și spațiu median de 3 metri lățime unde se montează separatoarele de sens. Pe această șosea sunt prevăzute 7 poduri și viaducte, din care cel mai lung va fi la kilometrul 4 peste Valea Racilor, un viaduct cu 6 deschideri și o lungime totală de 258 de metri din care tablierul are 246 metri.

Drumul Expres va asigura legătura dintre două căi principale de transport: autostrada A3 (Turda) și drumul național european DN1/E81 în zona localităţii Tureni. 

Pasajul de la Tăietura Turcului: "proiectul este în proiectare, specialiștii au ajuns la forma finală de implementare, este în zona orizontului de implementare". Construirea pasajului peste calea ferată pe Tăietura Turcului, finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, trebuie realizată până în 2026.

Scopul este descongestionarea şi fluidizarea traficului rutier prin eliminarea blocajelor de circulaţie şi sporirea siguranţei circulaţiei pe traseul străzilor Tăietura Turcului şi Corneliu Coposu, ieşirea spre Zalău, împreună bretelele de racordare necesare. Obiectivul investiţiei prevede o durată normată de funcţionare de minim 100 de ani, de aceea se vor utiliza tehnologii şi soluţii tehnice prin care să se asigure minim această durată de funcţionare.

Acesta vizează sporirea capacităţii de circulaţie prin mărirea fluenţei traficului; eliminarea strangulărilor din fluxul de circulaţie; scurtarea duratei medii de deplasare şi reducerea costurilor unei călătorii; realizarea confortului de circulaţie pentru participanţii la trafic; reducerea numărului de accidente, a noxelor şi protecţia mediului; creşterea confortului riveranilor.

CFR Infrastructură a semnat, în decembrie 2022, un contract cu o valoare de 1,61 miliarde de lei (fără TVA), pentru lucrările de electrificare și modernizare a secțiunii Cluj Napoca-Aghireș (Lotul 1) a magistralei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor (166,2 km).

Asocierea de constructori români și francezi, Railworks, trebuie să finalizeze lucrările, pe cei 30,41 de km, în 42 de luni (6 luni proiectare și 36 de luni execuția lucrărilor).

Contractul prevede inclusiv o serie de lucrări civile în stațiile CF Cluj-Napoca și Aghireș, dar și în haltele de mișcare Baciu Triaj și Gârbău. Vor fi modernizate 13 poduri, 35 podețe și va fi realizat un pasaj superior nou (Tăietura Turcului – Primăria Cluj). Vor fi construite un pasaj pietonal subteran în stația CF Cluj-Napoca și o pasarelă pietonală în stația CF Aghireș.

Contractele pentru electrificarea întregii magistrale de Cale Ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor au ca sursă de finanțate PNRR: 9,36 miliarde de lei, fără TVA.

 

Comenteaza