Marea problemă a PARCĂRILOR din Cluj. Un amendament modern respins în consiliul local

Marea problemă a PARCĂRILOR din Cluj. Un amendament modern respins în consiliul local
ZIUA de CLUJ vă prezintă amendamentul făcut la hotărârea de Consiliul Local care stabileşte nivelul taxelor şi impozitelor pe 2016, prin care viceprimarul UDMR Anna Horvath cere modernizarea sistemului în care se parchează în centru. Dar vin alegerile.

Horvath vrea să schimbe felul în care se parchează în centrul oraşului, acolo unde legea care guvernează este în continuare cea a junglei. În prezent, cu 50 de lei pe lună poţi parca pe timp nelimitat în Piaţa Unirii. Aceasta face ca, de dimineaţă şi până către seară să nu găseşti un loc unde să îţi laşi maşina în preajma clădirii Finanţelor, a tribunalului, a spitalelor, a muzeelor.

Primăria de pe Moţilor este oarecum avantajată, pentru că are parking suprateran în apropiere, adeseori plin, dar, dacă ai treabă la cea de pe Eroilor, e aproape imposibil de găsit un loc de parcare. Este aproape anecdotic că, plecat în concediu, un clujean s-a gândit că locul cel mai sigur în care îşi poate abandona automobilul timp de zece zile este chiar centrul oraşului.

„Oricine care trăieşte în acest oraş ştie că problema trebuie tranşată"

Horvath a venit cu o propunere completă şi aplicabilă imediat, pe care a formulat-o într-un amendament la hotărârea de Consiliul Local care stabileşte nivelul taxelor şi impozitelor pe 2016. ZIUA de CLUJ vă prezintă astăzi documentul.

Viceprimarul cerea instituirea unei zone 0, care să cuprindă 30 de străzi ultracentrale, pe care ar urma să se elimine complet abonamentele. A luat în considerare, în special, artere unde există şcoli sau universităţi.

Cele 30 de străzi sunt Baba Novac; Bolyai Janos; I. M. Klein, Fortăreței, Kovacs Dezso, E. D. Martonne; Emil Isac; Eroilor; I. C. Brătianu; Paul Chinezu; Samuil Micu; P-ţa Unirii; Cotită; Tipografiei; Iuliu Maniu; M. Kogălniceanu; O. Petrovici; Şt. O. Iosif; Hermann Oberth; Universităţii; Virgil Fulicea; C. Daicoviciu; Sindicatelor; Brassai Samuel; Frederic Joliot Curie, Dávid Ferenc; Emil Zola; Gaál Gabor.

Pe aceste artere urma să se poată parca numai cu plata la oră. Cei care lucrează în centru nu ar mai fi atât de tentaţi să vină cu maşinile în zona 0, unde taxa pe zi este de 9,5 lei. Dacă înmulţim, să zicem, cu 22 de zile de muncă pe lună, iată cum clujenii vor fi obligaţi să achite peste 200 de lei.

„Sunt deja la a treia încercare, dar a fost primul an în care am oficializat acest demers. Ideea ca atare a fost discutată şi rediscutată. Oricine care trăieşte în acest oraş ştie că problema există şi trebuie tranşată. Eliminarea abonamentelor din centrul oraşului este o practică la care cred că am rămas ultimul oraş din România", a spus Horvath.

De ce se tem consilierii

Amendamentul viceprimarului a divizat Consiliul Local. A primit voturi insuficiente, 11, dar din tot spectrul politic. La PSD, Gabriel Oniga a fost de acord, Claudia Anastase s-a abţinut. La PNL, Ovidiu Florian a susţinut amendamentul, Radu Moisin, nu. Doar UDMR-iştii au votat in corpore de partea colegei lor. Consilierii au socotit că decizia este prea importantă şi că este nevoie de o dezbatere publică.

Primarul Emil Boc a propus din septembrie o dezbatere publică. Iată un fragment al minutei şedinţei de Consiliu Local Cluj din 22 septembrie: Emil Boc - „(...) vă propun următoarele lucruri: toate grupurile politice din consiliu să-mi înainteze propunerile pe care doresc să le regăsească în regulamentul nou; vă propun ca termen 15 octombrie, grupurile politice să înainteze, şi între 15 octombrie şi 15 noiembrie să realizăm dezbaterea publică; între 15 noiembrie şi 15 decembrie, practic, să adoptăm modificările la regulament, ca să ştiu exact fiecare grup ce opţiune are".

Propunerile urmau să vizeze atât regulamentul de parcare, cât şi dărâmarea garajelor de tablă dintre blocuri. Din păcate, niciun partid nu a respectat termenul de 15 octombrie pentru depunerea propunerilor, iar primăria nu a organizat vreo dezbatere publică. Politicienii mărturisesc că se tem de o decizie în legătură cu parcările şi garajele, pentru că anul viitor sunt alegeri locale.

„Nu vreau să comentez acest lucru. Însă nu cred că această decizie trebuie amânată. Şi dvs, şi eu, şi toată lumea înconjurăm centrul oraşului şi nu găsim loc de parcare. Persoanele care ar fi afectate de această prevedere ar constata în scurt timp efectul ei benefic, în momentul în care găsesc cu uşurinţă loc de parcare pentru a-şi lăsa copilul la şcoală, pentru a-şi rezolva anumite probleme", a mai spus Horvath, care în timpul şedinţei şi-a îndemnat colegii la curaj.

„În timpul efectuării măsurătorilor nu a fost văzut niciun loc de parcare pe stradă neocupat"

Punctul de vedere al viceprimarului este întărit de planul de mobilitate urbană durabilă, aflat în consultare publică pe website-ul primăriei.

„Primăria Cluj-Napoca este responsabilă de gestionarea locurilor de parcare disponibile pe străzi și în afara acestora. Ca în majoritatea orașelor din România, costurile cu parcarea sunt extrem de scăzute. Spre exemplu, un abonament anual de parcare într-o parcare multietajată dintr-o zonă de locuințe costă doar 110 lei, iar un abonament lunar nelimitat pentru parcarea în zona centrală costă doar 50 de lei. Costul unei ore de parcare în zona centrală variază între 1 și 3 lei.

Ca urmare a blocării unui mare număr de locuri de parcare din centru de către utilizatorii cu abonamente, găsirea unui loc de parcare pe termen scurt în zona centrală este dificilă. Gradul de ocupare general (inclusiv mașinile parcate ilegal) a fost determinat a fi de 112%.

În timpul efectuării măsurătorilor nu a fost văzut niciun loc de parcare pe stradă neocupat, iar când o mașină părăsea un loc de parcare, o alta aștepta deja să ocupe locul respectiv. O consecință a acestei situații este și faptul că mașinile în căutarea unui loc de parcare contribuie în mod nejustificat la congestia semnificativă de pe străzile din centru.

Citeşte şi: "Cartoful fierbinte" al parcărilor şi garajelor. De ce nu scăpăm de sluţeniile din tablă dintre blocuri

 

Comenteaza