Miercuri încep lucrările la metroul Cluj. Ar putea participa Ciolacu, Ciucă, Grindeanu, Boloș, Bode

Miercuri încep lucrările la metroul Cluj. Ar putea participa Ciolacu, Ciucă, Grindeanu, Boloș, Bode

Primarul Clujului, Emil Boc, a anunțat marți, 4 iunie 2023, că miercuri, 5 iunie 2024, vor demara lucrările la metrou, din Florești.

''Lucrările încep din Florești, de la capăt, de la ieșirea înspre Gilău. Acolo va fi prima stație de metrou. De acolo va intra acel șobolan, acel utilaj de specialitate, vor veni două în această toamnă, care vor intra pe sub pământ. Vor trebui să facă două tunele. Până în 2026, vor lucra la primele 7 stații. Termenul final al metroului este 2031. Vom da viitor Clujului, să poată respira'', a declarat edilul Emil Boc, la ZIUA LIVE. 

Aflați la Cluj-Napoca, pentru inaugurarea noului terminal de pasageri al Aeroportului Internațional "Avram Iancu'', Marcel Ciolacu - premierul României, Nicolae Ciucă - președintele Senatului, Sorin Grindeanu - ministrul Transporturilor, Marcel Boloș - ministrul Finanțelor, Vasile Dîncu - fost vicepremier și ministru al Apărării, Lucian Bode - vicepreședinte al Camerei Deputaților, Daniel Buda - europarlamentar ar urma să participe și la demararea lucrărilor la metrou, alături de primarul Emil Boc și alte personalități din administrația locală și județeană.

Alin Tișe a semnat în 21 mai 2024, în regim de urgență, autorizația de construire pentru investiția „Tren metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida – etapa 1 a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala 1 de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”. 

Potrivit proiectului, Magistrala 1 de metrou Cluj va avea o lungime de 21,3 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran.

Etapa 1 a proiectului se va desfășura pe teritoriul administrativ al municipiului Cluj-Napoca și al comunei Florești. Traseul liniei de metrou ușor începe din zona rezidențială din Florești. Astfel, primele stații vor deservi zonele de locuințe, apoi zonele multifuncționale desfășurare în jurul viitorului Spital Regional de Urgență, respectiv al centrului comercial din apropiere.

Cu următoarele stații se va intra pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca, acestea deservind cartierul Mănăștur, apoi linia va urma magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului până în Piața Mărăști. De aici, o linie va continua spre zona industrială Muncii, iar o alta va deservi cartierele Gheorgheni și Sopor.

Contractul pentru proiectarea și execuția Magistralei M 1 Cluj-Napoca a fost semnat cu Asocierea Gulermak-Alstom-Arcada pentru aproape 2 miliarde Euro, fiind cel mai mare contract pentru infrastructura de transport atribuit până acum.

Prin contractul de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean. Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului.

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri.

Exproprierea terenurilor pentru construirea metroului de la Cluj Napoca costă 283 milioane lei, bani de la Guvernul Romaniei. Pentru prima linie de metrou din Cluj-Napoca vor fi expropriate 486 de imobile (case și terenuri) cu o suprafață totală de peste 400 000 mp. din care aproape 60 000 mp. construiți. Printre expropriați, producătorul de bere Ursus, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară, Compania Kaufland, Avicola Gilău.  

Suma aferentă despăgubirii imobilelor din Cluj-Napoca și Florești a fost stabilită prin raportul de evaluare întocmit de către evaluatorul autorizat Chelaru Ștefan Dragoș, membru atestat ANEVAR.

Etichete
Comenteaza