Video Foto Cum merge treaba pe magistrala Cluj - Oradea. Calea ferată, în șantier la Aghireșu și Poieni

Magistrala 300 între Cluj-Napoca și Oradea este în plin șantier, iar lucrările ar trebui finalizate până în 2026.

Asociația Pro Infrastrcutură a postat imagini cu stadiul lucrărilor de pe lotul 1 (Cluj-Napoca - Aghireșu - 30,41 km) și 2 (Aghireșu - Poieni - 36,53 km) al Magistralei 300 dintre Cluj-Napoca și Oradea (Episcopia Bihor).

„În plin sezon de construcții și într-o zi de lucru, joi, am sperat să vedem o mobilizare mai bună a Asocierii RailWorks formată din Arcada și Alstom. Progresul fizic este aproximativ 5% cu avans financiar 11%”, au transmis cei de la Asociația Pro Infrastructură, în urmă cu o săptămână, într-o postare pe Facebook, referitor la lotul 1, dintre Cluj-Napoca și Aghireșu.

Asociația afirmă că lucrările făcute până acum constau în demontarea firului 1, execuția organizării de șantier și amenajarea albiei râului Nadăș și că pe firul vechi încă se circulă până la Aghireș.

„Ținta ambițioasă este încadrarea în termenele PNRR, adică finalizarea până în 2026. (...) Spuneți voi ce șanse sunt să se respecte aceste jaloane”, au adăugat cei de la API.

Reprezentanții asociației remarcă faptul că pe acest tronson trenurile vor circula cu maxim 100 km/h față de 80 km/h înainte, „pe același traseu sinuos austro-ungar, fiindcă doar două curbe au fost reproiectate, la nord-vest de Gârbău. Îmbunătățirile notabile sunt electrificarea liniei și introducerea semnalizării moderne ETCS. Într-un viitor incert va exista și un serviciu de tren metropolitan”.

Viteza nu va crește mult nici pe lotul 2, Aghireșu-Poieni, care străbate și un defileu dificil. 

„În zona Jebucu vedem tunelul austro-ungar de 300 de metri executat inițial cu o galerie și dublat în 1983. Urmează coborârea spre Huedin. Viteza maximă va fi 100 km/h.

După Huedin este un intermezzo pe linie relativ dreaptă în lunca Crișului Repede, unde viteza va crește la 120 km/h, până în zona gării Brăișoru. De aici pătrundem într-un relief dificil spre Defileul Crișului, iar viteza scade la 85 km/h. Înainte de reconstrucție, am avut 80 km/h pe întreg tronsonul. Atât s-a putut din cauză că traseul reconstruit este identic anno 1870”, relatează API.

Progresul fizic e asemănător cu cel de pe primul lot.

„Activitatea din teren este o idee mai intensă în câteva puncte. Antreprenorul este mobilizat în special între Brăișoru (minutul 10) și Poieni, cu oarece energie și la Huedin (min 6). Se lucrează mai ales la structuri (poduri și podețe).

Estimăm că Asocierea RailWorks, formată din Arcada și Alstom, aceeași ca pe lotul 1 Cluj-Napoca-Aghireșu, are un progres fizic de 6-7% la un avans financiar de 13%, dacă nu luăm în considerare suprastructura, electrificarea și centralizarea (aflate momentan la 0%)”.

Ambele loturi au dată de finalizare 2026.

Modernizarea liniei Cluj-Oradea este al doilea cel mai mare proiect feroviar ca valoare din PNRR cu o finanțare de 1,3 miliarde de euro, prima investiție ca valoare de finanțare fiind linia de tren Caransebeș – Timișoara – Arad.

 

Comenteaza