Transportatorii de marfă de pe calea ferată îşi plătesc cu întârziere furnizorii

Transportatorii de marfă de pe calea ferată îşi plătesc cu întârziere furnizorii
În lipsa profiturilor suficiente, investiţiile din sectorul autohton al transporturilor rutiere de mărfuri sunt finanţate prin plata tardivă a furnizorilor. Cu toate acestea, companiile înregistrează venituri în creştere.

Ele au menţinut nivelul ridicat al creditului furnizor, durata medie de plată fiind de 112 de zile, în timp ce creanţele sunt colectate la 88 de zile, potrivit unei analize Coface, lider în asigurările de credit. În studiu au fost cuprinse 31.363 de companii cu declaraţii financiare în 2015.

Acestea au generat afaceri de 34,2 miliarde de lei, în creştere cu 13% comparativ cu anul anterior. O mare parte din avansul veniturilor este generat de companiile existente pe piaţă. Totuşi, 38% din firmele din sector au raportat venituri în scădere. Modalitatea de finanţare a investiţiilor realizate de companiile autohtone nu este sustenabilă, conform Coface. 
 
Durata medie de colectare a creanţelor a scăzut la 88 de zile, situaţia de lichiditate îmbunătăţindu-se doar marginal, în timp ce rata de acoperire a datoriilor pe termen scurt, prin trezoreria netă, a crescut până la 20%. Experţii spun că sursa de conservare a lichidităţii nu este una sustenabilă pe termen lung, în condiţiile în care furnizorii sunt plătiţi mai târziu.

Excedentul de lichiditate este utilizat într-o destinaţie clasică, către investiţii pe termen lung, în activele fixe (maşini pentru transport), dar în defavoarea creditorilor. În cazul furnizorilor, valoarea zilelor de plată a datoriilor este ridicată, combinată cu un ciclu negativ de conversie a banilor, iar în ceea ce priveşte băncile îndatorarea este în scădere, la 76%. 
 
Durata medie de plata a datoriilor pe termen scurt a scăzut comparativ cu 2012, până la 112 zile (de la 132), în condiţiile în care durata cumulată de rotaţie a creanţelor şi stocurilor (ciclul operaţional) s-a diminuat cu 9 zile. Reducerea duratei de plata a datoriilor pe termen scurt (scădere de 20 zile) cu 11 zile peste scăderea stocurilor şi a creanţelor (scădere de 9 zile), a încurajat companiile să finanţeze investiţii importante pe termen lung (peste nivelul amortizării).

  • „Evoluţia relativ bună nu este suficientă pentru a îmbunătăţi semnificativ structura companiilor şi a le asigura sustenabilitatea. Vedem dezechilibre perpetuate prin utilizarea resurselor pe termen scurt pentru investiţii şi achiziţii de active: aceste companii să fie expuse unor şocuri în asigurarea lichidităţilor. Viteza cu care se succed ciclurile economice obligă companiile să fie mult mai realiste în abordarea strategiei financiare, riscând să fie prinse în ofsaid dacă nu îşi gestionează coerent resursele”, Eugen Anicescu, country manager la Coface România.  
  •  „Durata medie de plată a furnizorilor rămâne cu 16 zile mai lentă decât durata ciclului operaţional. O treime din companii nu obţin profit din activitatea de bază, ceea ce pe termen lung poate să însemne ieşirea lor de pe piaţă, nefiind capabile să se susţină singure. Companiile şi-au reînnoit flotele prin investiţii în active fixe reflectate în înmatriculări de vehicule noi. Aparent, acest fapt le poate face mai competitive şi mai flexibile în raport cu alţi competitori, deşi gradul de îndatorare ridicat indică o finanţare a activelor pe termen lung prin surse pe termen scurt, situaţie nesustenabilă”, Alexandru Fotia, analist financiar.
  •   „Echilibrul este unul fragil, iar îmbunătăţirile nu pot susţine companiile în faţă şocurilor venite din interior (lichiditate insuficientă, dependenţă faţă de recuperarea creanţelor) şi din exterior (noi poveri fiscale, creşteri de preţuri la carburanţi, preţuri RCA instabile). Infrastructura din ţară noastră, caracterizată prin investiţii insuficiente şi printr-o stare precară a drumurilor, continuă mai mult să îngreuneze activitatea transportatorilor în loc să contribuie la dezvoltarea ei. Doar 2 din 10 companii analizate în 2016 sunt încadrate într-un risc scăzut de a intră în insolvenţă”, Nicoleta Mărunţelu, analist economic. 

 
Situaţia companiilor

  • 24% dintre firmele ce au depus declaraţiile pe 2015 nu au desfăşurat în realitate nicio activitate
  • Jumătate dintre companiile active înregistrau afaceri sub 100.000 de euro, dar ponderea valorică în total cifră de afaceri a acestui segment este de doar 6%
  • 1.249 de companii au avut afaceri anuale peste 1 milion de euro. Acest segment reprezintă doar 4% din total, însă generează 64% din veniturile întregului sector.

 
Evoluţia profiturilor

  • Rezultatul net consolidat la nivel sectorial a fost de 4,5%, cu o dinamică ascendentă: 1,5% în 2014 şi 0,5% în 2013
  • Marginea operaţională a crescut de la nivelul din 2012, respectiv 0,5%, la 6,2%, în 2015 
  • 41% dintre companiile au raportat o deteriorare a rezultatului net comparativ cu 2014, 12% trecând din profit în pierdere
  • Companiile din sector au avut un nivel ridicat al investiţiilor în active fixe şi terenuri

 
Infrastructura României (2013-2015)

  • Lungimea drumurilor publice a rămas aproape la fel (84.709 km - 2013, 85.184 km - 2014, 85.920 km - 2015)
  • Lungimea autostrăzilor (747 km) reprezenta sub 1% din totalul kilometrilor de drum în 2015 
Comenteaza