În sfârșit! A fost lansată licitația pentru devierea sectorului Nădășelu - Mihăiești a Autostrăzii Transilvania

În sfârșit! A fost lansată licitația pentru devierea sectorului Nădășelu - Mihăiești a Autostrăzii Transilvania
| Foto: API

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a lansat licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor necesare devierii traseului sectorului de autostradă Nădășelu - Mihăiești a Autostrăzii Transilvania. 

Licitația, care vizează lucrări suplimentare pe subsecțiunea 3, A2 - Nădășelu - Mihăiești de pe lotul Nădășelu – Zimbor (30 km), printre care două viaducte, are o valoare estimată de peste 1,1 miliarde lei. Data limită pentru primirea ofertelor este 25 septembrie 2023. Durata contractului este de 27 de luni, din care 9 luni perioada de proiectare și 18 luni execuția lucrărilor.

Lucrările suplimentare se impun după ce, în urmă cu 2 ani, în zonă a avut loc o alunecare de teren. Acestea nu sunt cuprinse în contractul cu UMB, care construiește tronsonul Nădășelu-Zimbor.

Astfel, conform CNAIR, lucrările aferente zonei cuprinse între km 10 și 12 presupun devierea traseului spre aval, prin construirea unui viaduct cu lungimea de 1,2 km, fundat pe piloți forați de diametru mare, neafectând în niciun fel versantul care prezintă alunecări, iar la km 21,4 traseul autostrăzii se va devia prin construirea unui viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km, conducând la depășirea în aval a traseului DN 1F, precum și a cursului Pârâului Topa Mică, ajungând pe malul stâng al acestuia într-o zonă relativ plană. Racordarea la traseul existent se va realiza în zona km 24,8 al traseului inițial.

Cei de la Asociația Pro Infrastructură au atras atenția, în urmă cu două luni, că vor fi întârzieri pe cei 30 km ai lotului Nădășelu - Zimbor, acest "tronson foarte dificil al Autostrăzii Transilvania", deoarece CNAIR a lungit foarte mult tranșarea situației soluțiilor noi de la Nădășelu și Topa Mică.

Asociația Pro Infrastructura indică inaugurarea în 2026 a lotului Nădășelu-Zimbor din A3, deși existau speranțe că va fi gata chiar în 2023. 

"Deși cei de la UMB sunt în continuare bine mobilizați, lotul a trecut de la categoria "circulăm în 2024, poate chiar din 2023" în urmă cu 12 luni la "mai vorbim prin 2025" în prezent. În 2022 speram că aceasta va fi prima autostradă finanțată prin PNRR deschisă traficului, iar acum începem să avem emoții pentru 2025.

Alunecarea masivă de la Nădășelu a "bubuit" la început de septembrie 2021. Oficialii CNAIR au avut nevoie de vreo 18 luni de dezbateri și scărpinat în cap ca să se decidă că vor licita separat lucrările fiindcă nu mai este loc în rezervele de implementare și în spațiul legal de adiționare a contractului, dar tot nu au lansat procedura de achiziție!

Această "mișcare" birocratică nu este o premieră, dimpotrivă. Cel mai bun exemplu similar este lotul 3 al A1 Lugoj-Deva, acolo unde constructorul spaniol Comsa care executa autostrada a fost singurul ofertant și (până la urmă) câștigător al contractului pentru lucrările suplimentare.

Solicităm CNAIR să demareze de urgență licitația aferentă soluțiilor de la Nădășelu și Topa Mică. Altfel riscăm să ajungem în 2026 cu inaugurarea", a transmis, în luna iunie, Asociația Pro Infrastructură.

 

Comenteaza