„Jumătate dintre proiectele pe infrastructură nu vor fi terminate la timp”

„Jumătate dintre proiectele pe infrastructură nu vor fi terminate la timp”
Comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu, a dezbătut cu ministrul Transporturilor, Petru Sorin Buşe, stadiul absorbţiei fondurilor europene în sectorul transporturilor din România.

Rata de absorbţie pentru Programul Operaţional Transport în exercițiul bugetar 2007-2013 depăşeşte 81%, inclusiv cu avansurile acordate inițial. "Din păcate, aproape jumătate din cele peste 30 de proiecte majore de infrastructură adoptate în perioada 2007-2013 nu vor fi terminate la timp. Cu sprijinul experţilor din cadrul grupului de lucru pentru o mai bunǎ implementare s-a reuşit eșalonarea acestor proiecte. 
 
Fonduri europene de 1,9 miliarde de euro din perioada 2014–2020 vor acoperi cofinanțarea proiectelor fazate. În plus, am aprobat proiecte retrospective pentru a crește absorbția fondurilor europene în România. Comisia Europeană a preluat plata creditelor pe care România le avea de plătit către Banca Europeană de Investiții, degrevând bugetul național de peste 1 miliard de euro”,
a declarat Corina Crețu.
     
Pentru o utilizare mai eficientă a alocărilor financiare din perioada 2014-2020, comisarul european a reamintit că este necesară adoptarea Master Planului General de Transport (MPGT).

"Încurajez autorităţile române să îl adopte cât mai curând posibil.  Acesta stă la baza strategiei privind investiţiile în domeniul transportului rutier, feroviar, aerian și naval din urmǎtorii ani și este un document absolut necesar pentru ca România să poată implementa proiectele cu finanţare europeană în acest domeniu. Ministrul m-a asigurat că va fi adoptat până la sfârșitul lunii septembrie”.
     
În privinţa portofoliului de proiecte, comisarul european şi ministrul Transporturilor au agreat asupra necesitații de a accelera pregătirea acestora și de a avea studii de fezabilitate de calitate. "Mai ales în cazul autostrăzii Sibiu – Pitești, dar și a altor proiecte de căi ferate și autostrăzi, lucrările ar trebui să înceapă cât mai curând, astfel încât să poată să fie implementate în a doua parte a actualei perioade de programare", a transmis Creţu.  
     
Ea a salutat inițiativa ministrului de a crea o nouă agenție de investiții în infrastructura rutieră. România are alocate 9,4 miliarde de euro pentru Programul Operațional pentru Infrastructură Mare 2014-2020. Jumătate din finanțare (inclusiv cofinanțarea națională), 6,8 miliarde de euro, este prevăzută pentru infrastructura de transport, 37% pentru mediu, iar 5% pentru energie. 

Comenteaza