Totul pentru bani. Milenialii și generația Z pun preț mai mare pe situația financiară decât pe timpul liber

Totul pentru bani. Milenialii și generația Z pun preț mai mare pe situația financiară decât pe timpul liber
| Foto: stetsik - Depositphotos.com

Milenialii și cei din generația Z se axează mai mult pe a fi înstăriți decât pe sănătate sau timpul liber, în timp ce angajaţii trecuţi de 42 de ani preţuiesc mai mult sănătatea şi timpul cu cei dragi.

Banii contează, banii primează, pare să fie motto-ul generației Z și al milenialilor.

„Pandemia a adus viitorul muncii mai aproape şi a transformat modul în care oamenii se raportează la un job. Cu generaţia Millennials predominantă pe piaţa muncii şi odată cu introducerea angajaţilor din Gen Z, s-a schimbat şi cultura organizaţională, accentul fiind pus mai mult pe bunăstare şi flexibilitate. Cu toate acestea, 53% dintre tinerii generaţiei Z şi 45% dintre Millennials ar alege câştigarea unui venit mai mare, care să le asigure menţinerea stilului de viaţă confortabil şi lipsit de griji, versus mai multe zile de concediu", arată cel mai recent sondaj BestJobs.

Aproximativ 23% dintre tinerii din Generaţia Z caută oportunităţi prin care să se dezvolte profesional, chiar şi făcând compromisuri privind salariul, în comparaţie cu 10% dintre Millennials şi 6% dintre cei din Generaţia X. Totodată, timpul liber petrecut cu familia sau cei dragi este o alegere mai bună decât venitul crescut pentru 17% dintre tineri, 25% dintre Millennials şi 17% din Gen X.

Tinerii din generaţia Z preţuiesc foarte mult independenţa, flexibilitatea şi fericirea, iar viziunea lor despre muncă este mai mult una pragmatică decât aspiraţională. Tocmai de aceea auzim în ultimul timp de Ťquiet quittingť - tendinţa prin care tinerii se dedică jobului strict cât este necesar, fără a depăşi orele din program şi fără a avea ambiţia promovării. Totodată, se află într-o etapă de formare şi sunt dispuşi să renunţe la timpul liber în favoarea unui venit care să le permită să ducă stilul de viaţă dorit şi să aibă acces la experienţe. Millennials, pe de altă parte, reprezintă o generaţie obişnuită să muncească mult, să îşi seteze obiective provocatoare, dar să se şi bucure de beneficiile care vin odată cu un statut mai înalt şi venit mai mare. Aceste generaţii sunt şi cele care redefinesc cultura organizaţională, punând în centrul ei bunăstarea angajaţilor şi fericirea la job", - Ana Vişian, Marketing Manager BestJobs.

Boomerii pun preț mai mare pe sănătate și timpul alături de cei dragi

Odată cu înaintarea în vârstă, angajaţii acordă o importanţă mai mare şi sănătăţii personale şi a celor din jur. Pentru cei din Generaţia X şi cei de peste 58 de ani, venitul rămâne principala alegere în mai puţin de 40% din cazuri.

În schimb, 45% dintre Boomers şi 32% dintre cei din Generaţia X declară că în această etapă a vieţii lor sănătatea este pe primul loc, mai presus de venit sau timp liber.

De la Gen Z la Boomers, preferinţele angajaţilor la job sunt despre bunăstare, stabilitate şi relaţii. Când vine vorba de jobul pe care îl au în prezent, tinerii din Generaţia Z apreciază cel mai mult salariul (40%), posibilitatea de a lucra de la distanţă (33%) şi flexibilitatea programului (27%).

Millennials se bucură şi ei de salariu (48%), dar apreciază şi siguranţa locului de muncă (31%) şi echilibrul între viaţa profesională şi cea privată (29%). Ppersoanele cu vârsta între 42 şi 57 de ani apreciază aceleaşi lucruri ca Millennials, cei trecuţi de 58 de ani aleg, după salariu, relaţiile avute cu colegii (37%), comunicarea cu superiorii (25%) şi beneficiile extrasalariale (18%).

Mai mult de jumătate dintre tinerii din Generaţia Z şi-au început cariera profesională şi au joburi entry level, unde câştigă între 2.000 şi 3.000 de lei net pe lună. 17% au joburi part-time sau internship-uri şi câştigă lunar între 1.000 şi 2.000 de lei, în timp ce 30% câştigă peste 3.000 de lei.

Majoritatea angajaţilor preferă să lucreze pentru o companie privată, datorită expunerii la o gamă mai largă de sarcini, care le permit să înveţe mai multe lucruri, adiacente domeniului de activitate. În plus, un astfel de loc de muncă le poate oferi mai multe beneficii extrasalariale şi/sau oportunităţi de dezvoltare profesională şi personală.

„Dacă din Generaţia Z, aproape 70% lucrează pentru astfel de angajatori, procentul celor din Millennials care lucrează într-o companie privată este de 81%", mai arată analiza.

Totodată, evenimentele ultimilor ani au format anumite obiceiuri în rândul oamenilor. Spre exemplu, 10% dintre respondenţii din Gen Z au început să economisească, în comparaţie cu 18% dintre Millennials şi 20% dintre cei de peste 42 de ani. În schimb, peste 20% dintre tineri pun mai mult accent acum pe consolidarea cunoştinţelor cu scopul de a obţine rapid un job nou dacă situaţia va impune, în timp ce doar 13% dintre Millennials şi 12% dintre Gen X şi Boomers consideră asta o prioritate.

Sondajul a fost efectuat în perioada 27 august - 11 septembrie pe un eşantion de 1.272 utilizatori de internet din România.

Comenteaza