În epocă, lipsea o calitate decentă a drumului, problemă care s-a rezolvat recent prin reabilitarea celor două străzi, plus a str. Alba Iulia, care face legătura cu Calea Turzii şi cu cartierul Andrei Mureşanu, pe sub podul din dreptul str. Nicolae Iorga. Numai veşti bune. Stradă zdravănă, asfalt nou, două benzi pe un sens, acces înlesnit înspre zona şcolilor şi liceelor din zona centrală, toată lumea era mulţumită. Până recent.
La începutul lunii trecute, a apărut o sesizare a d-lui. Cristian Libotean pe domnuleprimar.ro, care nu și-a găsit încă răspuns din partea primarului: „Înainte de a fi refăcută strada Avram Iancu era posibil, cu marcaj corespunzător, ca venind de pe strada Aviator Bădescu să se faca stânga spre strada Avram Iancu.
După ce s-a refăcut strada Avram Iancu, linia între benzi a devenit continuă, deşi nu există nici un marcaj pe strada Aviator Bădescu care să oblige maşinile spre dreapta. Cred că s-a omis desenarea liniei întrerupte care să permită accesul spre stânga pe Avram Iancu de pe Aviator Bădescu. Nu cred că se doreşte forţarea maşinilor spre dreapta de pe Aviator Bădescu, strada fiind cu sens unic şi cu loc suficient pentru 2 maşini, una care să faca la stânga, una care să facă la dreapta. Mulţumesc"
Evenimentele care au urmat ne-au arătat că tocmai asta se dorea. Tot traficul dinspre Zorilor înspre centru, prin Aviator Bădescu, avea să fie trimis înspre salba de semafoare dinspre dreapta, aglomerând o zonă de confluenţă a traficului deja sufocată. Varianta virajului stânga pe Avram Iancu a fost interzisă şi marcată ca atare cu stâlpişori flexibili, spre surprinderea tuturor. Cum stâlpişorii flexibili și inofensivi au fost puşi repede la pământ de şoferii mai răzvrătiţi din fire, în această săptămână autorităţile au decis să pună piciorul în prag şi să înfigă mai aprig noii stâlpişori: „Pe astea nu le mai scoate nime, că băgăm nişte dibluri ui' atâta ni!" zice satisfăcut un băiat bine făcut ştergându-şi fruntea pe salopetă, între două pauze de picamăr.
Umblă vorba prin târg că iniţiativa Comisiei Municipale de Sistematizare a Circulaţiei a fost fundamentată prea puţin pe dorinţa de a fluidiza şi a uşura traficul din zonă, ci, mai degrabă, pe insistenţa unui petiţionar bine înfipt în vârful administraţiei la nivel judeţean. Copleşit de nemulţumirea şoferilor, un poliţist plantat în intersecţia cu pricina mai zilele trecute dădea neputincios din umeri când era întrebat la ce ajută noua măsură: „Nu ştiu, unui grangur de pe aici nu-i convenea că trec prea multe maşini prin faţa casei lui şi a depus sesizări. Mai multe..."
Mai umblă o vorbă că grangurul cu pricina ar fi prefectul ex-PSD Gheorghe Vuşcan, variantă îmbrăţişată fără vreo urmă de îndoială de oamenii din zonă, vecini, poliţişti sau împlântători de stâlpişori. În definitiv, este singurul posibil grangur de pe stradă, aşteptat dimineaţă de dimineaţă de un Tuareg de toată frumuseţea, cu număr de MAI. Pentru a demonstra prietenia eternă dintre putere şi opoziţie la nivel local, municipalitatea pare să se fi conformat de îndată şi a luat măsurile de rigoare pentru ca aberaţia să fie pusă în aplicare de îndată, oricât ar mârâi şoferii.
Mi-ar plăcea ca toată şarada asta să fie o glumă proastă pusă la cale de toţi cei implicaţi şi, de fapt, să nu se petreacă nimic din toate cele relatate, să fie o neînţelegere, iar Comisia de Sistematizare să revină la sentimente mai bune faţă de traficul din oraş. Dl. Vuşcan să nu se fi răstit la nimeni ca să i se rezolve o problemă derizorie, ridicolă de la un capăt la altul, poliţiştii din intersecţie să nu fie nervoşi pe o decizie pe care nu o înţeleg și o consideră nepotrivită, dar la aplicarea căreia trebuie să pună osul, şoferii să nu fie obligaţi să ocolească de nebuni toată zona Cipariu - P-ţa Ştefan cel Mare - P-ţa. Avram Iancu pentru a ajunge în centru etc. Mă întreb dacă nu cumva mutarea semaforului din dreptul Liceului Coșbuc câțiva metri mai spre vest, până la intersecție, nu ar fi fost mai utilă și nu ar fi ajutat mai mult la disciplinarea și fluidizarea traficului, spre care năzuim cu toții, șoferi, pietoni, sistematizatori de trafic, polițiști, prefecți...
Mi-ar mai plăcea ca deciziile care se iau în oraş să nu ţină seama de interese personale şi mărunte, de toanele de vătaf ale unui „grangur" local, fie el şi apolitic, ca toţi prefecţii (râsete din fundal, ca la sitcom-urile americane). De asemenea, dacă tot s-a luat o decizie privind sistematizarea circulației, ea să fie comunicată și explicată, cum se întâmplă de obicei, poate o fi bună, poate ajută fluidizarea traficului, poate or fi argumente solide care să o fundamenteze, iar noi nu le pricepem.
Totuși, stilul în care a fost dosită și pusă în aplicare de îndată și cu o insistență demnă de o cauză supremă, împotriva unei rațiuni firești, stârnește speculații, pe care sunt convins că atât Primăria, cât și dl. prefect vor găsi să le combată prin motivații concludente.