Hooverphonic anulat, Nazionale amânat. Cine e de vină

 Hooverphonic anulat, Nazionale amânat. Cine e de vină
Valul de concerte anulate în ultimele luni, în Cluj-Napoca, ridică tot mai multe semne de întrebare în rândul locuitorilor urbei. În speţă, motivele sunt clare şi toată lumea cunoaşte răspunsul. Câţiva dintre principalii organizatori de evenimente de pe piaţa clujeană au încercat să explice acest fenomen.

Concertul belgienilor de la Hooverphonic din data de 19 mai, din cadrul Photo România Festival, a fost anulat. De asemenea, show-ul Maria Nazionale de la Sala Sporturilor "Horia Demian", din 15 mai, a fost amânat pentru 4 octombrie. Pentru concertul Hooverphonic, clujenii trebuiau să scoată din buzunar între 60 şi 180 de lei, iar pentru Maria Nazionale, biletele variau între 100 şi 300 de lei.

În comunicatele oficiale de presă, organizatorii evenimentelor au exlicat aceste modificări de program printr-un sec: "motive obiective". Întrebaţi de jurnalişti, în cadrul unor conferinţe de presă, aceştia au recunoscut cu jumătate de gură că nu s-au vândut destule bilete.

Constantin Covaliu, project manager al Photo Romania Festival, este de părere că publicul clujean nu este pregătit pentru astfel de evenimente

"Concertul Hooverphoic s-a anulat din motive obiective. Oamenii sunt obişnuiţi şi preferă să intre gratuit la concerte în loc să plătească intrare", a spus Covaliu.

Şi Simona Hodoş, directorul Transylvania Jazz Festival, este de părere că şi publicul trebie să îşi asume un rol de finanţator al evenimentelor şi speră că, în viitor, acest lucru se va schimba.

„Oamenii nu îşi dau seama ce se întâmplă şi preferă să aibă acces gratuit. În ţările occidentale, toată lumea plăteşte bilet pentru evenimentele culturale şi sunt foarte mult susţinute. La noi s-au anulat evenimente care nu erau subvenţionate, erau evenimente private, aşa cum este şi cazul concertelor Hooverphonic şi Maria Nzionale, iar în momentul în care faci un eveniment pe banii tăi, lucrurile se schimbă. Am investit, şi eu şi Mircea Buteanu, bani din buzunarul nostru, şi nu am câştigat, ci am pierdut din banii personali", a spus Simona Hodoş.

Promoterii clujeni au punctat că evenimentele comerciale sunt mai uşor de organizat, în timp ce manifestările de nişă sunt la fel de costisitoare în ciuda publicului restrâns. Mircea Buteanu, patronul mai multor cluburi clujene şi managerul Diesel Events, spune că evenimentele culturale ar trebui susţinute mai mult de Ministerul Culturii.

"E o piaţă zbuciumată de evenimente şi ar fi foarte important dacă am reuşi, la nivel naţional, să împărţim cumva evenimentele. Nu putem trăi fără anumite domenii ale vieţii culturale ale oraşului, aşa cum nu putem trăi fără învăţământ, de exemplu. Aceste domenii trebuie identificate şi decis ce trebuie făcut ca ele să devină viabile la un anumit nivel de calitate. Pentru a se ridica la o anumită calitate, trebuie susţinute financiar atât de Ministerul Culturii, cât şi de administraţia locală. De exemplu, eu sunt un mare admirator al TIFF-ului şi am fost alături de el de la bun început, şi dacă sunt resurse suficiente, ele pot foarte bine să fie alocate pentru că TIFF-ul aduce bani mulţi în oraş", a explicat Mircea Buteanu.

Pentru că s-au luat în discuţie evenimentele culturale de nişă, Simona Hodoş a expus cazul concertelor şi festivalurilor de jazz. În viziunea ei, problema nu este publicul, ci lipsa sponsorilor.

"Când am pornit cu festivalul de jazz, în 2007, sala Operei Române a fost arhiplină. În 2008, Casa de Cultură a studenţilor a fost plină. În 2012, la concertul Juan Carlos Caceres s-a umplut Opera Maghiară. Există o mişcare importantă de jazz în acest oraş. Când am venit în Cluj pentru a da startul acestui festival, am venit în cunoştinţă de cauză. Ştiam că am venit pe un teren pe care exista o tradiţie. Şi am respectat această tradiţie, dorind să punem în valoare acea tradiţie care la un moment dat s-a rupt. Pentru a putea organiza cât mai multe evenimente de jazz este nevoie de parteneriate. De aceea am apelat la domnul Buteanu, pentru că îmi doresc în continuare parteneriate".

Un alt concert internaţional care urmează să aibă loc la Cluj-Napoca este cel al acordeonistului Renato Borghetti. Evenimentul va avea loc sâmbătă, 17 mai, de la ora 20, la Opera Mghiară. Biletele costă între 40 şi 79 lei. Şi în acest caz, istoria se repetă: "Aş prefera să nu vorbesc de numărul de bilete vândute deoarece este unul destul de mic. Din păcate, de obicei se vând pe ultima sută de metri", a spus Simona Hodoş.

Cel mai important eveniment al anului, la Cluj-Napoca, este concertul legendarului Billy Idol, de pe Cluj Arena, din 30 iunie. Biletele costă între 75 și 300 lei.


Adnana Mocian

Comenteaza