Clujul, oraşul troleibuzelor

Clujul, oraşul troleibuzelor
Patru noi autovehicule electrice cu burduf vor fi livrate săptămâna următoare la Cluj. RATUC optează pentru acestea pentru că au costuri la jumătate faţă de autobuze.

Regia Autonomă de Transport Urban Călători (RATUC) va plăti pe noile troleibuze 1,8 milioane de euro, adică 450.000 de euro pe unitate. Directorul Liviu Neag susţine că, dacă la următoarea rectificare bugetară a primăriei se vor identifica resurse, e posibil ca în acest an să mai ajungă aici un troleibuz. În 2014 urmează să fie cumpărate alte cinci.

Municipalitatea clujeană şi-a anunţat intenţia de a achiziţiona troleibuze încă din 2009, însă a demarat licitaţia abia din 2010. Potrivit lui Neag, primăria a mai cumpărat acum trei ani, tot printr-un acord cadru, 10 troleibuze noi de la compania Astra Bus Arad (ABA), însă scurte, aflate în circulaţie. Tot în urma unei licitaţii, RATUC a încheiat un contract cu ABA, pentru 10 troleibuze noi, cu burduf, fiecare costând 1,9 milioane de lei. Ca şi în cazul contractului din 2009 cu Magyar Jarmütechnikai (în colaborare cu ABA) pentru furnizarea de autobuze noi, comenzile pentru troleibuze au fost efectuate în funcţie de finanţări, a explicat Neag.

„Troleibuzele au caroserie şi piese realizate în Franţa. Faţă de mijloacele de transport în comun fabricate în Ungaria sunt mult mai bune. Noi cunoaştem ce ce se face în Ungaria, ştim cum se comportă, dar cu părere de rău trebuie să spunem că încă le lipseşte o fabrică de caroserii. Mai mult, vorbim de troleibuze cu burduf, care pot transporta un număr mai mare de călători, faţă de unul simplu", a menţionat şeful RATUC. El a precizat că anul acesta s-a negociat ca RATUC să cumpere cinci troleibuze noi cu burduf. „Patru troleibuze articulate vor ajunge săptămâna următoare şi vor fi puse în circulaţie. Dacă vom mai primi finanţare de la primărie, la rectificarea bugetară, e posibil să mai vină unul în 2013", a spus Neag. Anul viitor urmează ca RATUC să achiziţioneze alte cinci unităţi pe acelaşi contract.

În 2011, RATUC a mai pus în circulaţie 15 troleibuze provenite din conversia unor autobuze. Potrivit directorului RATUC, s-a ales transformarea unor autobuze în troleibuze tocmai pentru că ultimele sunt nepoluante şi mult mai rentabile pentru regie. „Costurile pe călător la kilometru în cazul autobuzelor sunt de 1,3 lei, dar în cazul troleibuzelor ajung la 0,75 lei. Transportul cu troleibuzul este cu 30% mai ieftin, de aceea ne-am concentrat să reînnoim parcul nostru cu troleibuze. Avem un acord cadru licitat şi câştigat de ABA. Valoarea unui autobuz convertit în troleibuz este de 230.000 de euro. Mijloacele noastre de transport în comun parcurg zilnic 40.000 km şi 150 de milioane km anual. Transportăm 420.000 de călători plătitori pe zi. Parcul nostru este obosit şi facem eforturi să îl înnoim", a precizat directorul RATUC. Parcul regiei este compus din 220 de autobuze, 110 troleibuze şi 34 de tramvaie. Autobuzele acoperă un traseu de 200 km, troleibuzele, 44 km, iar tramvaiele, 26 km.

Mai mult second-hand

Reticentă să cheltuiască banii pe mijloace de transport în comun noi, municipalitatea a achiziţionat autovehicule second-hand: autobuze şi tramvaie. În 2007 a cumpărat 12 autobuze la mâna a doua de la In Fine Paris pentru 261.000 de euro. Tot în 2007 s-au luat alte 12 autobuze second marca Renault R 312, din aceeaşi sursă, pentru 2,6 milioane de euro. În 2008, au fost achiziţionate 12 autobuze second de la Infitrade Neuilly-sur-Seine (Franţa), pentru 267.000 de euro. În 2009 s-au cumpărat 10 autobuze articulate de la Infitrade pentru 336.000 de euro. În acelaşi an s-au achiziţionat şi 10 tramvaie second în schimbul a 210.000 de euro, de la ViP Verkehrsbetrieb Potsdam. În 2010 s-au cumpărat 15 autobuze de la Infitrade pentru 504.000 de euro. Anul trecut au fost achiziţionate patru tramvaie noi de la Pesa, cu câte 1,5 miloane de euro.

 

Comenteaza