Foto "Eșecul" Bechtel, început acum 20 de ani: 5 oferte pentru construirea unui tronson al Autostrăzii Transilvania

"Eșecul" Bechtel, început acum 20 de ani: 5 oferte pentru construirea unui tronson al Autostrăzii Transilvania

Pentru foştii executanţi ai tronsonului Chiribiş-Biharia, CNAIR a refuzat suplimentarea fondurilor, în august 2022, dar CNAIR a scos din nou la licitație lucrările, de această dată ridicând de 2,6 ori suma pe care este dispusă s-o ofere. 

„Au fost depuse cinci oferte pentru construirea secţiunii Chiribiş-Biharia a Autostrăzii Transilvania! Pentru proiectarea şi execuţia celor peste 28 de km ai acestei secţiuni au depus oferte constructori şi Asocieri de constructori din România, Ungaria, Turcia şi Austria”, a scris Sorin Grindeanu, miercuri pe pagina de Facebook.

Contractul are o valoare de peste 877 milioane lei, fără TVA, finanţat din fonduri europene nerambursabile şi prevede maximum 24 de luni pentru proiectare şi execuţie dintre care 6 luni proiectare şi 18 luni execuţie.

„Finanţarea acestui contract este asigurată prin Programul Transport (fonduri europene nerambursabile)”, a completat Grindeanu.

Autostrada Transilvania: 5 oferte pentru pentru construirea secţiunii Chiribiş-Biharia

Amintim că realizarea tronsonului de 28,55 km din Autostrada Transilvania a fost adjudecată în 2020, în urma unei licitaţii încheiate în 2018, de o asociere formată din Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt (din grupul Selina), Vahostav (Slovacia) și East Water Drillings (București), pentru suma de 326 milioane lei plus TVA, adică aproximativ 11,5 milioane lei/kilometru.

Potrivit contractului, subsecţiunea Biharia Chiribiş ar fi trebuit terminată în august 2022, însă constructorii au oprit lucrările în aprilie 2022, proprietarul grupului Selina, Beniamin Rus, cerând atunci suplimentarea contractului cu circa 130 de milioane de lei, pe motiv că expertiza tehnică realizată indica necesitatea unor lucrări neprevăzute în documentația de licitație, a transmis adevarul.ro la sfârşitul anului trecut.

Deşi pentru foştii executanţi ai tronsonului Biharia Chiribiş din autostrada Transilvania, CNAIR a refuzat suplimentarea fondurilor, în august 2022, CNAIR a scos din nou la licitație lucrările, de această dată ridicând de 2,6 ori suma pe care este dispusă s-o ofere, mai exact la  877,779 milioane lei.

Autostrada eşecului

Lucrările la autostrada Transilvania au început în 2003, când lucrarea era atribuită Bechtel, una dintre cele mai mari firme de construcţii din SUA. Cum statul a decontat cu întârziere lucrările, compania a avansat lent şi a oprit aproape în totalitate investiţia în 2011. În 2013, după ce cheltuise 1,4 miliarde euro, CNADNR i-a reziliat definitiv contractul și a despăgubit firma cu 37 de milioane euro. 

Românii spun că pe tronsonul Biharia Chiribiş nu s-a făcut nimic de peste 15 ani şi aşteaptă mai mult decât anunţuri despre oferte de la ministerul Transporturilor. "Baftă, dar să auzim și de terminarea la timp a lucrărilor", a fost unul dintre mesajele transmise ministrului. 

Comenteaza