Video Ce este un „angel investor". Explică Sandu Băbășan (Robin Good): Nu doar banii contează. Experiența și mentoratul ajută companiile să își dea seama ce le lipsește

Ce este un „angel investor". Explică Sandu Băbășan (Robin Good): Nu doar banii contează. Experiența și mentoratul ajută companiile să își dea seama ce le lipsește

Sandu Băbășan a vorbit la ZIUA LIVE despre conceptul de angel investor, care este în stadii incipiente pe piața din România, și a oferit câteva sfaturi fondatorilor de start-up-uri. 

Sandu Băbășan a vorbit la emisiunea ZIUA LIVE despre ce înseamnă angel investing și despre importanța unui angel investor pentru un start-up.

Sandu Băbășan, antreprenor cunoscut în ecosistemul tech business din România, a făcut parte din mai multe proiecte lansate la Cluj, dintre care câteva au depășit deja acest stadiu de startup, printre care Blugento sau Nooka Space, un concept în premieră mondială, cu birouri de proximitate de tip containere.

„Sunt angel investor de curând, de aproximativ un an și jumătate. A fost un moment foarte important pentru mine. Odată cu dezvoltarea expertizei mele antreprenoriale, am înțeles că în ecosistemul de startup-uri este nevoie de oameni care au experiență aplicată, iar segmentul de angel investments are chiar o definiție pentru acești experți. Adică cei cu smart money”, a explicat Sandu Băbășan în emisiunea ZIUA LIVE.

Antreprenorul afirmă că este parțial de acord cu una dintre definițiile angel investorului, conform căreia „atunci când banii de la cei trei F (friends, family și fools) nu mai sunt de ajuns pentru a-ți crește afacerea, apelezi la un angel investor".

„Sunt destul de acord cu această definiție. În momentul în care ajunge un start-up în fața mea, iar înainte a apelat deja la acești trei F, este cumva cu un pas mai aproape de a investi, pentru că, în momentul în care tu ai o idee și începi să o implementezi și ai încredere în ea încât să îți implici familia în acest proiect, înseamnă că ești asumat, crezi în ea și faci tot posibilul ca acest proiect să reușească. Eu cred că este o responsabilitate mai mare să iei bani de la familie și prieteni apropiați, decât să iei bani de la un angel investor pe care nu îl cunoști și care este disponibil cu un capital de risc să investească în acest proiect. 

Conceptul de angel investment este destul de nou. În momentul în care oamenii își cheltuie banii, cei pe care i-au economisit sau pe care i-au împrumutat, de multe ori se împotmolesc, asta pentru că nu cunsoc acest concept de investiție de capital de risc și acest ecosistem de angel investment. În schimb, atât eu, cât și partenerii mei din piață, încercăm să împingem acest concept cât mai mult ca și idee, să fie un format cu aplicabilitate în startup-uri”, spune angel investorul Sandu Băbășan.

Când să apelezi la un angel investor?

Băbășan a vorbit și despre momentul oportun în care afacerile trebuie să caute angel investors.

„Să fii într-o relație cu un angel investor este mereu oportun. Chiar dacă ai un business care are o anumită maturitate, sunt șanse ca la un moment dat să îți propui să mai faci un start-up, deci recomand și cred că este bine să fii în contact cu angel investors.

Momentul în care un angel investor investește este următorul: Există acel moment când o companie este la nivel de idee, poate a format și o mică echipă și a început să lucreze la un proiect ca și proof of concept, adică produsul este în dezvoltare, nu este suficient de bun încât să-l aruncăm în piață, dar este suficient de bun încât să-l prezinți unui investitor.

Acest tip de investiție este într-un segment de pre-seed, înainte dea a avea venituri din piață. Aici este riscul cel mai mare, valoarea companiei este destul de joasă, iar angel investorul, atunci când investește, investește în echipă”, a explicat Sandu Băbășan.

Acesta afirmă că echipa este un factor important în decizia de a investi sau nu într-un sratup și că nu există companii care să nu ajungă în perioade dificile, iar acestea sunt trecute de către oameni, iar prin urmare echipa este extraordinar de relevantă, dar și ideea sau capacitatea de implementare în piață (a produsului/serviciului oferit - n. red) sunt la fel de importante.

Sandu Băbășan a explicat că, după runda de pre-seed, urmează runda de seed și a explicat în ce constă aceasta.

„Mai există o altă rundă, cea de seed. Ai luat deja bani de la angel investor într-o campanie de pre-seed, în momentul respectiv ai reușit să ieși în piață cu produsul respectiv, să validezi în piață că există cerere pentru produsul tău și începi să încasezi bani de la clienți. De aceea îi spune o rundă de seed. După aceste etape, urmează investiții cu evaluări foarte mari și valori mari. Intri într-o rundă de seria A, seria B, C, poate la un moment dat și listare (la bursă - n. red), dar locul unde se află de obicei angel investorii este în pre-seed și în seed”, a mai spus antreprenorul.

Un angel investor nu urmărește neapărat veniturile din dividente ale companiilor în care investește, ci mai degrabă veniturile dintr-un potențial exit de pe urma căruia marchează profitul.

„Un angel, în momentul în care investește, pune întrebarea «Cum facem bani împreună?». Adică este interesat care este exit planul tău. Oamenii din startup-ul respectiv trebuie să se gândească la un format prin care să multiplice investiția angel investor-ului în acel startup. Momentul în care angel investorul iese din acea afacere poate să fie diferit de momentul în care face exit-ul echipa fondatoare”, a explicat Sandu Băbășan.

De exemplu, dacă într-una dintre runde apare un fond de investiții care intră în proiect, sunt șanse ca start-up-ul să își dorească să plătească angel investorii.

"Am avut o experiență similară în Blugento, în 2017 când am avut o rundă de seed. La momentul respectiv, Blugento era evaluat la aproximativ milion de euro. Am reușit să strângem o investiție de 120.000 de euro. Atunci totul era la început ]n angel investment, iar ce am făcut noi a fost un pionierat. În 2019, când fondul de investiții listat la bursa din Varșovia a investit în Blugento, un criteriu solicitat de ei a fost să rămână în relații directe doar cu fondatorii, deci erau disponibili să facă o ofertă bună către angel investori”, a povestit Sandu Băbășan, fondator și fost CEO al Blugento Cluj.

Antreprenorul spune că, în unele situații, angel investorii vor să rămână alături de compania în care au investit, chiar și cu un procent mic, până la o posibilă listare, dar tot timpul au acea opțiunea de a ieși în momentul în care există o rundă de investiții, iar scopul final estea de a ajuta acea companie să ajungă să fie listată, astfel încât investiția lor să fie lichidă, pentru că acțiunile de pe bursă sunt mai ușor de tranzacționat.

Sandu Băbășan a explicat și de ce a apelat în 2019 la un fond de investișii din străinătate, și nu la unul din România, pentru a investi în Blugento.

„Din mai multe încercări de a identifica un fond de investiții din România, mi-am dat seama că în momentul în care îți alegi un fond de investiții, acesta trebuie să aibă experiență pe verticala pe care tu activezi. În piața din România nu existau la momentul respectiv fonduri de investiții cu proiecte similare sau complementare cu segmentul de eCommerce. Când ne-am întâlnit cu fondul R22, fondul de investiții din Poznan, Polonia, am înțeles din prima întâlnire că sunt partenerii potriviți”, își amintește Sandu Băbășan.

Ce aduce un angel investor în companie, în afară de cash

Sandu Băbășan a afirmat că angel investorul nu investește doar bani. El poate veni cu know-how, cu mentorat sau networking și poate genera niște oportunități pentru startup.

„Dacă ne gândim la un dezvoltator imobiliar care investește într-un start-up de tech, acesta va putea contribui mai puțin activ la dezvoltarea companiei respective. Poate contribui la alte aspecte, de pildă construirea echipei. În ceea ce mă privește, contribui cu mai mult decât bani și cred că unele contribuții sunt chiar mai importante. Am reușit în timp să dezvolt în jurul meu un sistem de profesioniști care vin să ofere sprijin oricărui startup în care investesc. În momentul în care eu intru în contact cu un startup și pun acele întrebri, fac acele analize care să valideze faptul că este funcțional sau are potențial de business, la momentul respectiv de fapt validez proiectul și pentru alți angel investori.

În al doilea segment, intrăm într-un stadiu de mentorat cu acești parteneri. Iar în cazul acelor sesiuni de mentorat sau workshop-uri ne dăm seama, de fapt, ce elemente le lipsesc. Unde nu au experiență și cine din ecosistemul nostru de business ar putea să-i ajute. De exemplu, dacă vor să iasă activ pe piața de eCommerce din Polonia, probabil că sunt persoana potrivită să le povestesc puțin despre acea piață, pentru că avem și noi activitate acolo. Dacă au nevoie de investitori din Londra, știm pe cineva. Dacă au nevoie de angajați, știm agenția de HR care poate să aducă persoanele potrivite”, a concluzionat angel investorul Sandu Băbășan.

Comenteaza